PDA

Επιστροφή στο Forum : Iερώνυμος Μπος ο σουρεαλιστής ζωγράφος του Μεσαίωνα .


Inolvidable
06-02-06, 14:08
Ο Μπος υπήρξε ένας από τους πιο πρωτότυπους ζωγράφους όχι μόνο της εποχής του αλλά και της σημερινής τέχνης .
Οι πίνακες του απεικονίζουν έναν κόσμο ανήσυχο ,γεμάτο γκροτέσκα πλάσματα ,αποκυήματα της φαντασίας του ,που έκανε μερικούς να σκεφτούν ότι ίσως διατηρούσε επιρροές από τη μαγεία και τις αιρέσεις .
Η αλήθεια όμως είναι ότι ήταν ένας βαθειά θρησκευόμενος και τιμημένος πολίτης της πόλης του ,προερχόμενος από οικογένεια σπουδαίων ζωγράφων της εποχής,σε αντίθεση με τα φανταστικά και τρομακτικά θέματα που επέλεγε για τους πίνακες του και με τα οποία εξέφρασε τη μεσαιωνική αντίληψη του κόσμου ,με κυρίαρχη τη βασανιστική φοβία της αμαρτίας ,της διαφθοράς και της καταστροφής .
Και ενώ οι τεκμηριωμένες πληροφορίες είναι ελάχιστες ,αμέτρητες είναι οι εικασίες ,οι οποίες διατυπώθηκαν κατά τον 20 αιώνα ,αντλώντας από τους παράξενους πίνακες του Μπος ,απόδειξη υποτίθεται των δεσμών του με τον κόσμο της μεταφυσικής ,της αλχημείας και της μαγείας ,ακόμη και με τις διάφορες αιρέσεις .
Φυσικά υπάρχουν και οι μελετητές που εντρύφησαν με σοβαρότητα στο θέμα ρίχνοντας φως στο πολιτισμικό περιβάλλον όπου έζησε ,υποστηρίζοντας ότι οι πίνακες του είναι αποτέλεσμα ονειρικής έμπνευσης και πως το κλειδί για να τους προσεγγίσουμε και τους να τους κατανοήσουμε είναι η ψυχανάλυση .
Πολλοί είναι επίσης οι υποστηρικτές της άποψης ότι ίσως ήταν μέλος κάποιας σέχτας των Αδαμιτών ,υπέρμαχος της επιστροφής του ανθρώπου στην ελεύθερη κατάσταση του κήπου της Εδέμ., ή μέλος της αίρεσης των Καθαρών οι οποίοι πίστευαν ότι η πραγματική κόλαση είναι η ζωή στη γη που κυβερνάται απ τον Σατανά

Δεν πρέπει όμως να παραβλέψουμε το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος συλλέκτης και ο σπουδαιότερος θαυμαστής του ήταν ο Φίλιππος Α΄ της Ισπανίας ,φανατικός καθολικός που δεν θα ανεχόταν ,ούτε θα αγόραζε πίνακες βλάσφημους και αντίθετους με την πίστη του ,μάλιστα αρνήθηκε να δεχθεί ένα έργο του Θεοτοκόπουλου ,επειδή ακριβώς σύμφωνα με την αποψη του δεν ενέπνεε αρκετή ευλάβεια .
Τα έργα του πάντως φανερώνουν την αχαλίνωτη φαντασία του αν και μερικές πτυχές τους που παραμένουν σκοτεινές και ανεξήγητες μπορούν να ερμηνευθούν σε συσχετισμό με τη λαική κουλτούρα της εποχής .


Η χρονολογία γέννησης του καλλιτέχνη που δεν τεκμηριώνεται με κανένα έγγραφο τοποθετείται γύρω στο 1450,στην πόλη ες Χερτόχενμπος που σήμερα βρίσκεται στην Ολλανδία κοντά στα σύνορα με το Βέλγιο .
Παρόλο που έχουν χαθεί πολλοί πίνακες του είναι προφανές ότι στις αρχές του 16ου αιώνα ο Μπος ήταν καταξιωμένος και αγαπητός ζωγράφος και τα έργα του περιλαμβανόταν σε αξιόλογες συλλογές της εποχής.


Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων
Το αξεπέραστο αυτό αριστούργημα του Μπος είναι ένας από τους γνωστότερους πίνακες στον κόσμο και βρίσκεται στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης
Αποτελείται από το κεντρικό ταμπλό 220 χ 195 εκ και πλευρικά φύλλα 220 χ 97 εκ
Συγκλονιστικός σε λεπτομέρειες με μορφές βυθισμένες στην ερωτική ηδονή ,οράματα του Παραδείσου ,τρομακτικά τέρατα και φρικτά βασανιστήρια της Κόλασης ,εδώ και πεντακόσια χρόνια αποτελεί αντικείμενο αντιπαραθέσεων καθώς οι ειδικοί δεν έχουν καταλήξει σε ομόφωνη ερμηνεία του .

Το κεντρικό ταμπλώ απεικονίζει γυμνές μορφές σε διάφορες προκλητικές ερωτικές στάσεις σ ένα σκηνικό που περιλαμβάνει παράξενα κτίρια ,γιγάντια πουλιά και υβριδικά φρούτα .
Το αριστερό φυλλο απεικονίζει τον επίγειο Παράδεισο ,το κεντρικό το προπατορικό αμάρτημα και το δεξί την Κόλαση ,δηλαδή τις συνέπειες του αμαρτήματος .
Ωστόσο αυτή η ερμηνεία κρίνεται ανακριβής .Οι μορφές του κεντρικού ταμπλό δεν δίνουν την εικόνα οργίων ,το αντίθετο μάλιστα .Με τα γλυκά και αθώα τους πρόσωπα ,οι άνθρωποι μάλλον ζουν σ ένα ψεύτικο παράδεισο των αισθήσεων.
Σύμφωνα με τον Ερνστ Γκομπριχ ,διάσημο ιστορικό τέχνης ίσως η σκηνή απεικονίζει τη ζωή στη Γη πριν τον Κατακλυσμό.Ενώ στο αριστερό φύλλο παρατηρούμε τόνους δυσάρεστους και τελείως ακατάλληλους για την απεικόνιση του Παραδείσου ,το δεξί απεικονίζει όχι την Κόλαση ,αλλά μάλλον την ηθελημένη καταστροφή του κόσμου :την Κόλαση επί γης.

Επειδή οι πίνακες είναι μεγάλοι και με πολλές λεπτομέρειες ,όσοι ενδιαφέρονται για να τους δουν μαζί μ άλλα έργα του Μπος άς επισκεφθούν την σελίδα:

http://www.artchive.com/artchive/B/bosch.html

Εδώ θάθελα να αναρτήσω μόνο το παρακάτω έργο
Ο Χριστός φέρων το Σταυρό
http://img150.imageshack.us/img150/5193/resizeofbosch19ig.jpg

Σ ένα ενδιαφέρον μωσαικό με πλήθος γκροτέσκων τύπων της κοινωνίας της εποχής ,όπως ο δικαστης , ο μοναχός ,ο αργύτης και ισορροπώντας ανάμεσα στον τρόμο και στην κωμικότητα ,ξεχωρίζουν τρεις μυστηριώδεις μορφές σε διαγώνια διάταξη ,οι οποίες κλείνουν τα μάτια μπροστά στο αποτρόπαιο θέαμα ,συνέπεια της ανθρώπινης μοχθηρίας.Η Βερενίκη με τα καθαρά φωτεινά χρώματα ,ο Χριστός υπό το βάρος του Σταυρού και ο καλός ληστής που εποφέρει δεχόμενος την επίθεση ενός δομηνικανού μοναχού.

Μιχάλης
07-02-06, 11:19
Ο Ιερώνυμος Μπος είναι από τους αγαπημένους μου ζωγράφους. Μου αρέσει πολύ το κλίμα του γκροτέσκου που τον διακατέχει και κυρίως το γεγονός ότι οι πίνακές του δεν μπορούν να ειδωθούν συνοπτικά αλλά πρέπει κανείς να προσέχει πολύ τις λεπτομέρειες.

LuX
31-10-06, 15:23
http://img250.imageshack.us/img250/1576/hevnhellvi6.jpg (http://imageshack.us)
Bosch, Hieronymous
Paradise and Hell
c. 1510
Left and right panels of a triptych: oil on wood
Each panel 135 x 45 cm (53 1/4 x 17 3/4 in.)
Prado, Madrid

Δ.