Επιστροφή στο Forum : Κυάμων απέχου (αποχή απο τα κουκιά)
AVATARGR-1
09-11-14, 13:37
Φίλοι καλησπέρα σας.
Πρίν απο μερικές μέρες θέλησαν να ανοίξω το θέμα για την αποχή απο τα
κουκιά που το απαιτούσε ο Πυθαγόρας....
Βρήκα κάποια στοιχεία απο ένα εμαιλ που ειχα κρατήσει και θα καταθέσω τα
στοιχεία και θα ήθελα να συζητήσουμε για αυτο...
Αλλά πριν να ξεκινήσουμε την συζήτηση θα θελα να καταθέσω όλα τα στοιχεία..
Μεταξύ των μυστηριωδών "Ακουσμάτων" που ο Πυθαγόρας δίδασκε στους
μαθητές του, κανένα δεν ξεσήκωσε διαλόγους και σχολιασμούς, όσο το
περιβόητο "κυάμων απέχου" δηλαδή αποχή απο τα κουκια..
Η καταγωγή της προτροπής αυτής είναι αιγυπτιακή ίσως διοτι ,οι
Αιγύπτιοι ιερείς, όπως ο Ηρόδοτος αναφέρει (Βιβλ. ΙΙ, κεφ. 37) απαγόρευαν
αυστηρά την χρήση κουκιών, γιατι θεωρούσαν ακάθαρτο το φυτό αυτό.
Ο Σέξτος ο Εμπειρικός λέει: "Οι Αιγύπτιοι ιερείς ευκολότερα θα έτρωγαν τις
σάρκες των γονέων τους, παρά θα αποφάσιζαν να φάνε αυτά τα όσπρια".
Μπορεί ο Πυθαγόρας εξ αιτίας των διδασκαλιών αυτών που συναντησε στην
Αίγυπτο, παραδέχτηκε την αποχή αυτη.
Ένας απο τους πιο παράδοξους μαθητές του Διδασκάλου, ο θυελλώδης
Εμπεδοκλής ο Ακραγαντίνος, τονίζει σθεναρά: "Δειλοί, πάρτε τα χέρια
σας απο τα κουκιά". ("Δειλοί, πάνδειλοι, κυάμων απο χείρας έχεσθαι").
(Καθαρμοί, Diels, αποσπ. 141).
Περιορισμοί τέτοιοι αναφέρονται και απο τον Ηρόδοτο, για τους ιερείς της
Δήμητρος και του Διός.
Μα ποιο μπορεί να είναι το αίτιο της απαγόρευσης;
Θα εξετάσουμε πρώτα τις φυσιολογικές αιτίες.
Α) Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς (Στρωματείς ΙΙΙ), αναφέρει:
"Οι Πυθαγόρειοι απαγορεύουν μυστηριωδώς την κατανάλωση κουκιών, όχι
γιατι το όσπριο προκαλεί ταραχώδη όνειρα, ούτε επειδή το σχήμα του μοιάζει
με το ανθρώπινο κεφάλι, αλλά μάλλον επειδή τα κουκιά οδηγούν στην
μη-γονιμότητα των γυναικών που τρέφονται με αυτά".
Αληθώς ο Θεόφραστος στο βιβλίο του για τα "Φυσικά ζητήματα"
αναφέρει "τα κουκιά που ρίχνονται γύρω απο τις ρίζες μικρών δέντρων, τα
ξεραίνουν, και όσα οικόσιτα ζώα τρέφονται διαρκώς με κουκιά γίνονται
στείρα".
Είναι αυτονόητο οτι αυτή η γνώμη είναι απλοϊκή και επιστημονικά λανθασμένη.
Β) Ο Κικέρωνας (De Divinatione, II., Διογεν. Λαέρτ. VIII, 24) είχε την
πεποίθηση οτι τα κουκιά εμποδίζουν τους ανθρώπους να έχουν μαντικά
όνειρα, προκαλώντας εφιάλτες.
Γ) Ο Πλούταρχος (Ρωμαϊκά προβλήματα, αρ. 95) αναρωτιέται κι
εκείνος, γιατί όσοι αφιερώνονται στην εγκράτεια, είναι υποχρεωμένοι να
απέχουν εξ ολοκλήρου απο αυτά τα φυτά.
Και απαντά: "Άραγε αυτό είναι συνέχεια της συνήθειας των Πυθαγορείων, που
απέφευγαν τα κουκιά για τα γνωστά αίτια, όπως απέφευγαν τα μπιζέλια και
τα ρεβύθια, εξ αιτίας της συνάφειας των ονομάτων με την Λήθη και το
Έρεβος;
Ή εξ αιτίας του οτι κατά τα νεκρικά δείπνα και τις νεκρικές επικλήσεις
χρησιμοποιούνται αυτά τα όσπρια; Ή μάλλον επειδή για να αντέξει κάποιος
στην εγκράτεια, πρέπει να έχει το σώμα καθαρό και όχι επιβαρυμένο.
Γνωστό επιπλέον είναι οτι τα όσπρια παράγουν αέρια και τότε είναι απαραίτητο
να χρησιμοποιεί κάποιος συχνά καθαρτικά και πλύσεις.
Ή επειδή εξ αιτίας της πρόκλησης αερίων τα όσπρια αυτά υποκινούν στην
ανώμαλη λαγνεία;".
Δ) Ο Ιπποκράτης (περί Διαίτης βιβλ. ΙΙ κεφ. 4) περιγράφει με την ίδια
βεβαιότητα οτι τα κουκιά προκαλούν εντερικά αέρια και απο αυτόν τον λόγο
συνθλίψεις των σπλάχνων.
"Δεν χρειαζόταν κάτι άλλο", αναφέρει ο Dacier "για να τα αντιπαθεί ένας λαός
όπως οι Αιγύπτιοι, που καθάριζαν το σώμα τους τρεις φορές το μήνα με
καθαρτικά και εμετικά, γιατι πίστευαν οτι όλες οι ασθένειες προέρχονται απο
τις τροφές".
Συνεχίζεται..
ΥΠ. Θέλω να παρακαλέσω όλους τους φίλους που έχουν στοιχεία να τα
καταθέσουν αλλα΄εάν μπορούν μετα την πλήρη κατάθεση όλων των
στοιχείων που έχω...
Ευχαριστώ.
AVATARGR-1
09-11-14, 13:42
Συνέχεια...
Πριν όμως περάσουμε στις άλλες σημασίες που δίνουν οι σχολιαστές σε αυτό
το Άκουσμα του Διδασκάλου, ας πούμε τι πρέπει να συμπεράνουμε απο τις έως
τώρα γνώμες.
Ο Dr. Bertholet στο ενδιαφέρον βιβλίο του "Le Vegetarisme et l'
Occultisme" (Lausanne, Amorc 1938), συνοψίζει την ιατρική παράδοση για τον
ρόλο των κουκιών στην διατροφή του ανθρώπου, ως ακολούθως:
"O Dr. Carton", αναφέρει, "χαρακτηρίζει τα κουκιά αλκαλική τροφή
(Mineralisateur) και τροφή που αποκαθιστά.
Τα μικρά κουκιά δεν πρέπει να υποτιμώνται γιατι έχουν ιδιαίτερα αλκαλικές
ιδιότητες".
Ο Διοσκουρίδης θεωρεί τα κουκιά ιδιαίτερα αερογόνα και δύσπεπτα:
"Η πέψη τους είναι δύσκολη, προκαλούν όνειρα τρόμου (εφιάλτες) και προκαλούν βήχα.
Είναι κατάλληλα ενάντια στην δυσεντερία. Επειδή είναι πλούσια σε ουσίες
λευκωματούχες, δέον είναι να χρησιμοποιούνται με ιδιαίτερη προσοχή απο
ανθρώπους με αδύνατο πεπτικό σύστημα.
Σε μεγάλες ποσότητες, δημιουργούν ουρικές τοξικές ουσίες".
Η Σχολή του Σαλέρνου αναγνωρίζει και άλλες ιδιότητες:
"Ήγουν, τα κουκιά αυξάνουν το γάλα της γυναίκας που έχει γεννήσει,
μαλακώνουν και δυναμώνουν τις τρίχες του κεφαλιού, σταματούν τις
αιμορραγίες που προκαλούνται απο τσιμπήματα, και σταματούν τον πόνο απο
την αρθρίτιδα."
Αλλά ο γνωστός γιατρός μας αναφέρει και άλλη ιδιότητα των κουκιών: οτι
έχουν αφροδισιακές ιδιότητες, οι οποίες υπογραμμίζονται στο λαϊκό γνωμικό:
"Τα κουκιά είναι σε άνθιση
είναι τρελά σε ισχύ
κουκιά ανθίζουν
καιρός για τρέλες."
Συνεχίζεται....
AVATARGR-1
09-11-14, 17:05
Συνέχεια...
Μα ήταν αυτός ο λόγος που ο Πυθαγόρας απαγόρευε στους μαθητές του την
χρήση των κουκιών;
Άραγε φοβόταν το άρωμα του λουλουδιού τους, η ενέργεια του οποίου ήταν
αίτιο καταστολής κάθε αντίδρασης;
Ο Ιεροκλής στα υπέροχα σχόλιά του στα Χρυσά Έπη των Πυθαγορείων, μας
θυμίζει οτι κάθε σύμβολο έχει και κρυφή έννοια, μυστική εσωτερική σημασία,
πέραν της γραμματικής.
Συνεπώς πρέπει υπάρχει και απόρρητη έννοια στην απαγόρευση των κουκιών.
Ας εξετάσουμε κατά σειράν τις αναφερόμενες πιθανές σημασίες:
1) ΣΗΜΑΣΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ: Ο Άγιος Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός (Λόγος ΧΧΙΙΙ, 535)
αιτιολογεί την απαγόρευση στο οτι δεν πρέπει να εμπλεκόμαστε στην πολιτική
και τις ηγετικές δημόσιες θέσεις ή αξιώματα.
Όντως στην αρχαιότητα οι πολιτικοί αρχηγοί εκλέγονταν με ψήφους άσπρων
και μαύρων κουκιών.
Με άλλα λόγια η επιθυμία του Διδασκάλου ήταν οι μαθητές του να
αποφεύγουν την πλεονεξία και τις προστριβές που δεν είναι δυνατόν να
αποφευχθούν, κατά τα δημόσια αξιώματα. Ή πιθανώς ήθελε να τους
απομακρύνει απο κάθε συνεργασία με τον βέβηλο κόσμο, ώστε να επιδοθούν
αποκλειστικά στην χωρίς συμφέρον έρευνα των πνευματικών αληθειών.
Και ο Πλούταρχος ερμηνεύει ανάλογα (Περί Παίδων Αγωγής, 12 Ε).
Γνωστό είναι σε τι εκβιασμούς και διαμάχες οδηγούσαν οι πολιτικές διαφορές
και οι εκλογές στην εποχή του.
Ο Ξενοφών στα Απομνημονεύματά του (Βιβλ. Ι, 2, 9) σημειώνει την
ειρωνική αντιμετώπιση του Σωκράτη στην διαφθορά των πολιτικών της
εποχής του.
Ο Διογένης ο Λαέρτιος, τέλος, (VIII, 34) σχολιάζοντας την γνώμη του
Αριστοτέλη, λέει κι εκείνος οτι τα κουκιά θυμίζουν τα τυχερά παιχνίδια
και τις μεθόδους της ολιγαρχίας.
2) ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ: Η εξωτερική εμφάνιση του απαγορευμένου
φυτού, γέννησε πολλές σκέψεις που επαναλαμβάνουν οι Λουκιανός (Vita
Auct. 6), Aulus Gelius (IV, 11, 10) και Αριστοτέλης.
Το λουλούδι των κουκιών θυμίζει κατά τη γνώμη τους τα γεννητικά όργανα
και η ομοιότητα αυτή μπορεί να δημιουργεί κατώτερες σκέψεις στους μύστες.
Άρα το να μην ασχολούμαστε με τα κουκιά σημαίνει να απέχουμε απο την
τυραννία των [(κατώτερων)] αισθήσεων.
3) ΣΗΜΑΣΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ: Άραγε τα κουκιά είχαν και κάποια μυστική
θρησκευτική ιδιότητα;
Η μελέτη των αρχαίων κειμένων δείχνει να συμφωνεί.
Οι Πορφύριος και Ιππόλυτος σημειούν στις ανθρωπογονικές θεωρίες
του Αντωνίου Διογένους και του Ζαράτα, οτι στην αρχή ο άνθρωπος
και ο κύαμος (το κουκί) είχαν εμφανιστεί μαζί και οτι και οι δύο είχαν
προκύψει απο το ίδιο Χάος μέσω της ίδιας διεργασίας.
(Πορφύριος Β. Πυθ. 44, Ιππόλυτος, Κατά Αιρέσ. Ι, 2, 14).
Ο Πλίνιος (Φυσική Ιστορία XVIIIM 18) δεν είναι που αποκαλεί τα κουκιά
"υποδοχείς των ψυχών των νεκρών";
Οι Ρωμαίοι δεν έριχναν κουκιά έξω απο τα σπίτια τους, με την λήξη της
ετησίου εορτής των Lemures, θέλοντας με αυτό να στείλουν τις ψυχές των
νεκρών στις υπεδάφιες κατοικίες τους;
Άραγε μέσω της μυστικής ενέργειας των κουκιών ετελείτο το μεγαλειώδες
Μυστήριο της μετενσάρκωσης;
Συνεχίζεται....
Ευχαριστώ.
Pholarchos
10-11-14, 09:10
Ενδιαφέρον θέμα και προσφέρεις πλούσιες πληροφορίες. Ευχαριστώ!
Θα τα δω καλύτερα (γιατί είναι πολλά) και θα επανέλθω.
Pholarchos
10-11-14, 14:06
Οι απαγορεύσεις για τα κουκιά όντως είναι μυστηριώδεις. Γενικά οι ερμηνείες εκλογίκευσης δε μου κάθονται ποτέ καλά γιατί δείχνουν προσπάθεια να κατανοήσουμε το ακατανόητο (σε μάς) με λογικοφανή "ακροβατικά!" Με δικά μας κριτήρια κι όχι με εκείνων προς του οποίους απευθυνοταν αρχικά η απαγόρευση. Αντί να πούμε ένα ειληκρινές "δεν ξέρω" κάνουμε μια υπόθεση και έπειτα ενώ ξέρουμε καλά ότι είναι μόνο μια υπόθεση, πείθουμε εαυτούς ότι αυτό είναι και με θεμέλειο την ασταθή μας υπόθεση πάμε να χτίσουμε κι έπειτα διαπιστώνουμε ότι χτίσμα - τόσο "καλά" θεμελιωμένο στα λόγια του "δασκάλου" δε μοιάζει σε τίποτα μ'εκείνου και δεν καταλαβαίνουμε το γιατί!
Οι «μεταφορικές» ερμηνείες και ειδικά εκείνη που βλέπει το «μακριά απ’τα κουκιά» = μακριά από την πολιτική / τους πολιτικούς μοιάζει η καλύτερη υπόθεση (πολιτική με τη «δημοκρατική» έννοια βέβαια (που χρειαζόταν τα κουκιά), γιατί ο Πυθαγόρας ήταν εμπλεγμένος στην πολιτική, αλλά με το είδος που έκανε τα κουκιά αχρείαστα).
Αυτή θεωρώ πιθανότερη.
Πάντα υπάρχει πιθανότητα να είναι όλα από παρεξήγηση και να προσπαθούμε να βγάλουμε άρκη (και να μη βγάζουμε) επειδή ο Πυθαγόρας δεν είπε ποτέ κάτι για τα κουκιά αλλά κάτι που ένας αντιγραφέας από λάθος απέδωσε «κουκιά» στέλνωντας όλους τους μεταγεννέστερους πίσω απο ανύπαρκτο θέμα.
Αυτό το θεωρώ πιθανό επίσης.
Πιθανό επίσης να ήταν κληρονομιά της Αιγυπτιακής παιδείας του, αλλά εδώ νομίζω πως οι Αιγύπτιοι και (μάλλον) ο Πυθαγόρας θα ήξεραν ακριβώς αξιόλογο λόγο αλλά αυτός χάθηκε μαζί με τη διδασκαλία του προς του «μαθηματικούς» ήδη από την αρχαιότητα.
Κι εδώ να κάνω ένα μικρό σχόλιο για το πως αξιλογώ «διδασκάλους:»
Πολλές φορές ο «Διδάσκαλος» πιστεύει και εφαρμόζει κάτι και το λέει – γνωρίζοντας κι εκείνος μεν ξέρει το γιατί το πιστεύει και εφαρμόζει. Αν το μεταφέρει δογματικά στους «μαθητές» ωστε να το ακολουθούν μεν (σαν ακουσματικοί) αλλά χωρίς να ξέρουν το γιατί είναι για μένα φτωχό υποκατάστατο δασκάλου. Αν το μεταφέρει βιωματικά στους «μαθητές» και τους δώσει και τα εργαλεία να μπορούν από πρώτο χέρι το γιατί να το πιστεύουν και να το εφαρμόζουν τότε είναι στ’αλήθεια Δάσκαλος! (ώστε προσωπικά οι μαθητές να είναι σε πορεία να γίνουν δάσκαλοι έχοντας τον τρόπο να βρούνε τη γνώση σιγά σιγά χωρίς δάσκαλο – σαν μαθηματικοί – από πρώτο χέρι κι όχι μασημένη τροφή).
AVATARGR-1
10-11-14, 17:11
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Φίλε μου Pholarchos δεν κάνω υποθέσεις απλά καταθέτω πληροφορίες σχετικά
με το Κυάμων απέχου (αποχή απο τα κουκιά)....
Αλλά και η αναφορά σχετικά με την Πολιτική όλα είναι μέσα στο παιχνίδι αλλά
δεν είναι το μοναδικό και πιστεύω ούτε και το πρωτεύον.....
Αυτό που αναφέρεις σχετικά με την Πολιτική πολλοί φιλόσοφοι στην Αρχαιότητα
κυνηγήθηκαν για τις απόψεις τους που δεν ήταν αρεστές στους κυβερνώντες
Πρωταγόρας,Αναξαγόρας,Πρόδικος ο Κείος,Θεόδωρος ο Κυρηναίος, Διαγόρας ο άθεος ο Μήλιος
Ευριπίδης, Πυθαγόρας, Πλάτωνας...
Σχετικα με τον ΠΥΘΑΓΟΡΑ έγινε σκλάβος στην Βαβυλώνα, δικάστηκε για
αθεΐα και διαφθορά των νέων, αργότερα εξορίστηκε και οι οπαδοί του κάηκαν
μέσα στην σχολή τους ζωντανοί...
Μπορώ να σου παραθέσω δεκάδες ακόμα Φιλοσόφων που κυνηγήθηκαν για τις
απόψεις τους και όχι κατ' ανάγκη για την Πολιτική..
Τώρα για το θέμα περί Διδασκάλων εάν νομίζεις πως χωρίς Διδάσκαλο
προχώρησε η παιδεία (σε παγκόσμιο επίπεδο) κάνεις τεράστιο λάθος αλλά ο
κάθε Διδάσκαλος γίνεται το σκαλί στην γνώση που θα πατήσει ο Μαθητής για
να γίνει και αυτός με την σειρά του Διδάσκαλος για άλλους μαθητές...
Το κλείνω το θέμα αυτό εδώ...
Συνεχίζω το θέμα...
Pholarchos
11-11-14, 08:48
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Φίλε μου Pholarchos δεν κάνω υποθέσεις απλά καταθέτω πληροφορίες σχετικά
με το Κυάμων απέχου (αποχή απο τα κουκιά)....
Δεν είπα ότι κάνεις υποθέσεις αλλά οι πληροφορίες που έχουμε δεν είναι παρά υποθέσεις για το γιατί.
Νομίζω πως με τη λογική δεν μπορούμε να φτάσουμε στο συμπέρασμα του Πυθαγόρα (Κυάμων απέχου) αν εκείνος δεν είχε φτάσει στο συμπέρασμα αυτό με τη λογική.
AVATARGR-1
15-11-14, 17:25
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Φίλε Pholarchos σχετικά με τον Πυθαγόρα το εάν το εάν γνώριζε το
"Κυάμων απέχου" δεν δυνάμεθα να το γνωρίζουμε μια και οι διδασκαλίες του
σε μεγαλύτερο επίπεδο ήταν σε πολύ κλειστό κύκλο....
Συνεχίζω το θέμα....
Κάποια παλιά ινδική παράδοση που αναφέρεται στην Chandoya Upanishad
(Ιδέ J. Levi: La Legende de Pythagore de Grece en Palestine, σ. 180) βεβαιώνει:
"Οι προς μετενσάρκωση ψυχές, πέφτουν απο τον ουρανό με τη βροχή και
αναγεννώνται με μορφή ρυζιού, σπόρων ή κουκιών και εισέρχονται έτσι μαζί
με τις τροφές στον οργανισμό του πατέρα τους".
Άραγε το άρωμα των κουκιών, που θυμίζει το άρωμα του σπέρματος του
άνδρα, οδήγησε τους Αρχαίους σε αυτή την περίεργη θεωρία;
Ο Πορφύριος και οι Ορφικοί υπονοούν το μυστήριο αυτό.
Έτσι αντιλαμβανόμαστε την αποφυγή των κουκιών απο τους Αιγύπτιους
ιερείς, που είναι ο παράγοντας των δυσάρεστων μετενσαρκώσεων και την
απόλυτη βεβαίωση του στίχου ελληνικού που αναφέρει ο Λουκιανός (Νεκρικοί
Διάλογοι XII, 2)
"να τρώει κάποιος κουκιά, είναι σαν να τρώει το κεφάλι ενός προγόνου του
στο στάδιο της μετενσάρκωσης".
Συνεπώς η κατανάλωση των κουκιών, δεν είχε απλά κοινωνική ή βιολογική
σημασία, αλλά σχετιζόταν με το σοβαρότερο μυστικό των Αιγυπτίων ιερέων,
για την μετενσάρκωση των ατελών ψυχών που υφίστανται την σκληρή
δοκιμασία της νέας ενσάρκωσης.
Οι ειδικοί μπορούν να συζητήσουν για την φύση της ψυχής αυτής και να
καταλήξουν οτι ο ρόλος των κουκιών αναφέρεται απλώς στην ψυχή του
ατόμου (AME et Psyche Individuelle) η οποία στο ανθρώπινο ον είναι
σεληνιακής προέλευσης και πρέπει να αποφεύγουμε να την συγχέουμε με τον
Πνευματικό Νου (Nous Spirituel) όντα ηλιακής προελεύσεως, και του οποίου η
πρώτη είναι απλά ο φορέας.
Ούτως ή άλλως η προαναφερθείσα ερμηνεία για την απόλυτη απαγόρευση του
Διδασκάλου, φωτίζει με ενδιαφέροντα τρόπο τον μυστικό μηχανισμό των
μεταθανάτιων περιπλανήσεων.
Η αντιστοιχία της αιγυπτιακής δοξασίας με την ινδική παράδοση είναι εμφανής.
Σίγουρα δεν είναι νέα.
Το ενδιαφέρον της μυστηριώδους αυτής μαγικής δράσης των κουκιών, είναι
μεγάλο.
Αποδεικνύει οτι οι Αρχαίοι δεν παραδέχονταν ομόφωνα την απλοϊκή θεωρία
της ενσάρκωσης της ψυχής την στιγμή που το νεογέννητο έβγαζε την πρώτη
του φωνή, όπως δίδασκαν κάποιοι Πυθαγόρειοι.
Η μετενσάρκωση είναι φαινόμενο πιο περίπλοκο και πιο εκτεταμένο στο
χρόνο.
Ο πατέρας, ο γεννήτορας, απορροφά την νέα ψυχή μέσω της κατανάλωσης
κάποιων τροφών, φορτισμένων με την ζωντανή αυτή πραγματικότητα.
Ο ίδιος θα αποθέσει το έμψυχο σπέρμα, στο κατάλληλο περιβάλλον,
εξασφαλίζοντας την διαιώνιση του είδους και της ζωής.
Είναι αξιοτόνιστο οτι κατά την εποχή που διατυπώθηκε αυτή η θεωρία, δεν
ήταν τίποτα γνωστό απο όσα ανακάλυψαν έπειτα για την διαδικασία της
γονιμοποίησης.
Βέβαιο είναι, οτι οι γεννήτορες έτρωγαν και άλλες τροφές εκτός απο κουκιά.
Γιατί μόνο αυτά αναφέρονται στο Άκουσμα του Διδασκάλου;
Άραγε επειδή με την μορφή τους θυμίζουν το αυγό απο το οποίο προέκυψε ο
Κόσμος και απο το οποίο πρόκειται μία ημέρα να βγει κι ο μικρός άνθρωπος;
(δική μου σημείωση "εδώ εννοείτε η μεγάλη έκρηξη η Δημιουργία του Σύμπαντος
και βέβαια η δημιουργία του Ανθρώπινου είδους"
Ή επειδή μάλλον οι Αρχαίοι διαφύλασσαν στα κουκιά το οδυνηρό προνόμιο να
είναι συνεργοί στην μετενσάρκωση των ιδιαίτερων μοχθηρών ψυχών;
Συνεχίζεται.
Ευχαριστώ.
AVATARGR-1
18-11-14, 17:36
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Συνεχίζω το θέμα.....
Η ρωμαϊκή παράδοση φαίνεται να επιβεβαιώνει αυτή την ερμηνεία.
Οι Λεμούρες συμβολίζονταν με τα κουκιά και ποτέ δεν συγχέονταν με τους Λάρες.
Οι τελευταίοι ήταν προστάτες ειρηνικοί της οικογενειακής εστίας,
νώ οι πρώτες πνεύματα ανεπιθύμητα και κακοποιές λάβρες.
Γιόρταζαν τις Λεμούρες μόνο τη νύχτα.
Οι Ναοί έμεναν κλειστοί, για να μη τύχει και καταφύγουν μέσα σε αυτούς [(οι Λεμούρες)].
Προκειμένου να καθάρουν τα σπίτια απο κάθε κακή επίδραση, ζητούσαν απο
τις περιπλανώμενες ψυχές, τις Λεμούρες, να μη ταράξουν την ειρήνη των
κατοίκων.
Θυσίαζαν σε αυτές την νύχτα της 9ης Μάη.
Ακόλουθα, τα μεσάνυχτα, ο αρχηγός της οικογένειας έριχνε κουκιά στο πυρ
του βωμού, έδιωχνε με τα χέρια του αόρατα φάσματα, έπλενε τα χέρια του με
καθαρό νερό, έπαιρνε στο στόμα του άλλα κουκιά, τα έφτυνε στις παλάμες
του και τα έριχνε πίσω του, λέγοντας τον εξορκισμό που είχε καθιερωθεί:
"Με αυτά τα κουκιά απαλλάσσω τον εαυτό μου και τους δικούς μου".
Έπειτα όλο το σπίτι αντηχούσε απο τρομερό θόρυβο:
χτυπούσαν τα μεταλλικά τους σκεύη, τις χύτρες τους, φωνάζοντας προς τους
Λεμούρες να φύγουν απο το σπίτι και να αφήσουν ήσυχους τους κατοίκους.
(Ovidius Fast. V, 429, Πλίνιος, Φυσική Ιστορία XVIII, 119, Aulus Gelius: Nocte Atticae X, 15, 2).
Αυτά σε γενικές γραμμές ήταν κάποια στοιχεία για το "κυάμων απέχου"
ελπίζω έστω και λίγο να σας διαφώτισαν ίσως και να σας προβλημάτισαν εάν
κάποιος φίλος έχει στοιχεία καλό θα ήταν να τα καταθέσει για να έχουμε
όλοι μας μια μεγαλύτερη πληροφόρηση για το θέμα..
Ευχαριστώ.
Pholarchos
19-11-14, 16:05
Το "κύαμος" μοιράζεται κοινή ρίζα με το "κύηση" (το οποίο πολύ πεζά σημαίνει "πρήξιμο!")
Λέξεις με κοινή ρίζα "κυ-" είναι Κύαμος, Κυανός, Κυβέλη, Κύβος, Κυέω (το ρήμα της λέξης κύηση) Κύημα, Κυκάω (τον κυκεώνα, χτυπάω φραπέ στα νεοελληνικά) Κύκλος, Κύων. Ίσως κάπουα σ'αυτά να υπάρχει μια απάντηση.
AVATARGR-1
19-11-14, 16:52
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Φίλε μου Pholarchos ομολογουμένως δέν είχα σκεφτεί την γραμματολογική
προσέγγιση της λέξης "κύαμος" το κοινό "πρήξιμο!"
Μια και μου έδωσες το έναυσμα θα προσπαθήσω να βρώ κάποια στοιχεία....
Ευχαριστώ.
Χρίστος Έλ
21-11-14, 18:11
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Φίλε μου Pholarchos δεν κάνω υποθέσεις απλά καταθέτω πληροφορίες σχετικά
με το Κυάμων απέχου (αποχή απο τα κουκιά)....
Αλλά και η αναφορά σχετικά με την Πολιτική όλα είναι μέσα στο παιχνίδι αλλά
δεν είναι το μοναδικό και πιστεύω ούτε και το πρωτεύον.....
Αυτό που αναφέρεις σχετικά με την Πολιτική πολλοί φιλόσοφοι στην Αρχαιότητα
κυνηγήθηκαν για τις απόψεις τους που δεν ήταν αρεστές στους κυβερνώντες
Πρωταγόρας,Αναξαγόρας,Πρόδικος ο Κείος,Θεόδωρος ο Κυρηναίος, Διαγόρας ο άθεος ο Μήλιος
Ευριπίδης, Πυθαγόρας, Πλάτωνας...
Σχετικα με τον ΠΥΘΑΓΟΡΑ έγινε σκλάβος στην Βαβυλώνα, δικάστηκε για
αθεΐα και διαφθορά των νέων, αργότερα εξορίστηκε και οι οπαδοί του κάηκαν
μέσα στην σχολή τους ζωντανοί...
Μπορώ να σου παραθέσω δεκάδες ακόμα Φιλοσόφων που κυνηγήθηκαν για τις
απόψεις τους και όχι κατ' ανάγκη για την Πολιτική..
Τώρα για το θέμα περί Διδασκάλων εάν νομίζεις πως χωρίς Διδάσκαλο
προχώρησε η παιδεία (σε παγκόσμιο επίπεδο) κάνεις τεράστιο λάθος αλλά ο
κάθε Διδάσκαλος γίνεται το σκαλί στην γνώση που θα πατήσει ο Μαθητής για
να γίνει και αυτός με την σειρά του Διδάσκαλος για άλλους μαθητές...
Το κλείνω το θέμα αυτό εδώ...
Συνεχίζω το θέμα...
Θα σε ρωτήσω στο θέμα Παρανοήσεις των Νεοπαγανιστών.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.