AVATARGR-1
23-09-19, 17:51
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Κανιδία -Διεφθαρμένη ιέρεια των μαύρων τεχνών
Στην αφήγηση του Οράτιου η Κανιδία, είναι ο ποιητικός χαρακτήρας μιας
φαρμακίδος, το πραγματικό όνομα της οποίας φαίνεται πως ήταν Γκραττιδία,
αρωματοποιός και φαρμακίδα από την Νεάπολη.
Στον Οράτιο παρουσιάζεται έτοιμη να βασανίσει μέχρι θανάτου ένα νέο αγόρι
με τη βοήθεια άλλων τριών μαγισσών, προκειμένου να παρασκευάσει από το
συκώτι του ένα ερωτικό φίλτρο (37-38) για τον άπιστο ερωμένο της, τον
γέροντα Βάρο (73).
Η σκηνή του φρικτού δράματος είναι ένα σπίτι στη Ρώμη.
Ακολουθούν οι γραμμές 1-10, στις οποίες περιγράφονται οι παρακλήσεις του
παιδιού, που διαισθάνεται αμυδρά τι του επιφυλάσσει η μοίρα.
Κατόπιν (15-24) η Κανιδία περιγράφεται να ρίχνει στις μαγικές φλόγες
συστατικά που μοιάζουν με εκείνα της χύτρας των μαγισσών στον Μάκβεθ του Σαίξπηρ.
Αργότερα (25-28) η Σαγκάνα ραντίζει το σπίτι με ανίερο ύδωρ, προφανώς για
να επικαλεστεί τις σκοτεινές δυνάμεις.
Η Βέια είναι εκείνη που σκάβει το λάκκο (29-40) μέσα στον οποίο θα
τοποθετηθεί το παιδί γυμνό μέχρι το πηγούνι, για να πεθάνει από την πείνα με
τα μάτια καρφωμένα στην τροφή που δεν μπορεί να φθάσει.
Αργότερα (41-46) αναφέρεται η παρουσία, που επιβεβαιώνεται από τα
κουτσομπολιά της Νεάπολης, της άσεμνης Φόλιας, που μπορεί να σύρει το
φεγγάρι και τα άστρα σαν Θεσσαλή μάγισσα.
Πιο κάτω επαναλαμβάνονται οι επικλήσεις της Κανιδίας (49-82) στις δυνάμεις
του σκότους, οι ασωτείες του κακόφημου πρώην εραστή της που επιμένει να
μένει ανεπηρέαστος από τις επικλήσεις της και οι σκοτεινοί υπαινιγμοί της για
ακόμα φοβερότερα ξόρκια στα οποία μπορεί να καταφύγει.
Τέλος, (83-102), το απελπισμένο παιδί ξεσπά σε κατάρες και απειλεί ότι το
φάντασμά του θα τη στοιχειώσει.
Το σύνολο του έργου αντιπροσωπεύει μια δραματική μελέτη από τις φοβερές
δεισιδαιμονίες που επικρατούσαν στα κατώτερα στρώματα της κοσμοπολίτικης πρωτεύουσας.
Τόσο η αναφορά στον Απουλήιο, όσο και η επιγραφή του Corpus inscriptionum Latinarum,
μιλούν για ένα αγόρι που υπέστη παρόμοιο θάνατο από μια μάγισσα,
γεγονός που επιβεβαιώνει την αληθοφάνεια των λόγων του ποιητή.
Συνεχίζεται....
Ευχαριστώ.
Κανιδία -Διεφθαρμένη ιέρεια των μαύρων τεχνών
Στην αφήγηση του Οράτιου η Κανιδία, είναι ο ποιητικός χαρακτήρας μιας
φαρμακίδος, το πραγματικό όνομα της οποίας φαίνεται πως ήταν Γκραττιδία,
αρωματοποιός και φαρμακίδα από την Νεάπολη.
Στον Οράτιο παρουσιάζεται έτοιμη να βασανίσει μέχρι θανάτου ένα νέο αγόρι
με τη βοήθεια άλλων τριών μαγισσών, προκειμένου να παρασκευάσει από το
συκώτι του ένα ερωτικό φίλτρο (37-38) για τον άπιστο ερωμένο της, τον
γέροντα Βάρο (73).
Η σκηνή του φρικτού δράματος είναι ένα σπίτι στη Ρώμη.
Ακολουθούν οι γραμμές 1-10, στις οποίες περιγράφονται οι παρακλήσεις του
παιδιού, που διαισθάνεται αμυδρά τι του επιφυλάσσει η μοίρα.
Κατόπιν (15-24) η Κανιδία περιγράφεται να ρίχνει στις μαγικές φλόγες
συστατικά που μοιάζουν με εκείνα της χύτρας των μαγισσών στον Μάκβεθ του Σαίξπηρ.
Αργότερα (25-28) η Σαγκάνα ραντίζει το σπίτι με ανίερο ύδωρ, προφανώς για
να επικαλεστεί τις σκοτεινές δυνάμεις.
Η Βέια είναι εκείνη που σκάβει το λάκκο (29-40) μέσα στον οποίο θα
τοποθετηθεί το παιδί γυμνό μέχρι το πηγούνι, για να πεθάνει από την πείνα με
τα μάτια καρφωμένα στην τροφή που δεν μπορεί να φθάσει.
Αργότερα (41-46) αναφέρεται η παρουσία, που επιβεβαιώνεται από τα
κουτσομπολιά της Νεάπολης, της άσεμνης Φόλιας, που μπορεί να σύρει το
φεγγάρι και τα άστρα σαν Θεσσαλή μάγισσα.
Πιο κάτω επαναλαμβάνονται οι επικλήσεις της Κανιδίας (49-82) στις δυνάμεις
του σκότους, οι ασωτείες του κακόφημου πρώην εραστή της που επιμένει να
μένει ανεπηρέαστος από τις επικλήσεις της και οι σκοτεινοί υπαινιγμοί της για
ακόμα φοβερότερα ξόρκια στα οποία μπορεί να καταφύγει.
Τέλος, (83-102), το απελπισμένο παιδί ξεσπά σε κατάρες και απειλεί ότι το
φάντασμά του θα τη στοιχειώσει.
Το σύνολο του έργου αντιπροσωπεύει μια δραματική μελέτη από τις φοβερές
δεισιδαιμονίες που επικρατούσαν στα κατώτερα στρώματα της κοσμοπολίτικης πρωτεύουσας.
Τόσο η αναφορά στον Απουλήιο, όσο και η επιγραφή του Corpus inscriptionum Latinarum,
μιλούν για ένα αγόρι που υπέστη παρόμοιο θάνατο από μια μάγισσα,
γεγονός που επιβεβαιώνει την αληθοφάνεια των λόγων του ποιητή.
Συνεχίζεται....
Ευχαριστώ.