AVATARGR-1
01-10-19, 11:57
Φίλοι μου καλησπέρα σας.
Ἄραρα Χάραρα..
Δεν διακρίνεται πάντοτε εύκολα η θρησκεία από τη μαγεία.
Μαγικές πρακτικές συνυπάρχουν με θρησκευτικές τελετές, παραδοσιακούς
μύθους, ακόμη και ορθολογικές επιστημονικές ανακαλύψεις.
Αντίθετα με μια εσφαλμένη άποψη που λέει ότι η θρησκεία περιλαμβάνει ανώτερα
όντα ενώ η μαγεία λειτουργεί μηχανικά, στις μαγικές επικλήσεις περιλαμβάνονται
συχνά δαίμονες ή θεοί, ενώ ορισμένες επίσημες ιεροπραξίες δεν απευθύνονται σε θεότητες.
Γενικά η μαγεία βασίζεται στην αρχή της συμπάθειας.
Σύμφωνα με την αρχή αυτή, ο κόσμος είναι ένα κλειστό σύστημα, τα μέρη του
οποίου βρίσκονται σε διαρκή αλληλεξάρτηση και αμφίδρομη επιρροή.
Αν λοιπόν κάποιος μάθει τις αφανείς σχέσεις μεταξύ των πραγμάτων, θα
μπορεί, παραδείγματος χάριν, να προκαλεί βροχή για το χωράφι του, χύνοντας
μια συμβολική ποσότητα νερού πάνω στο ξερό έδαφος.
Το μέρος θα μαγνητίσει συμπαθητικά το όλον και έτσι νερό θα συγκεντρωθεί
από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα υπό μορφή νεφών και, για να βρει το
όμοιό του, θα κατέλθει ως βροχή.
Οι κυριότερες πηγές μας για την αρχαία ελληνική μαγεία προέρχονται από την αρχαιολογική σκαπάνη.
Μολύβδινες πινακίδες με ολιγόστιχες επιγραφές που «δένουν» τον εχθρό
(κατάδεσμοι), μικρές πήλινες κούκλες τρυπημένες με περόνες σε διάφορα
σημεία του σώματος, φυλακτά για αποτροπή του «κακού ματιού» ή για
ενδυνάμωση αυτού που τα φορά και ξόρκια (ἐπῳδαί) για ίαση από ασθένειες
που έχουν προκληθεί με παρεμβολή πνευμάτων και δαιμόνων έχουν βρεθεί σε
διάφορα σημεία του ελληνικού κόσμου, μέσα σε τάφους και πηγάδια.
Τα ευρήματα ξεκινούν τον 6ο αιώνα και πληθαίνουν την κλασική εποχή, ιδίως στην Αθήνα.
(Σε σχέση με άλλες πόλεις, η Αθήνα ήταν, όπως σε άλλους τομείς, ανεκτικότερη και στις μαγικές πρακτικές.)
Κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο, η μαγεία βρισκόταν σε πλήρη
άνθηση σε ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο.
Πληθώρα μαγικών κειμένων γραμμένων σε παπύρους έχει ανακαλυφθεί στην
Αίγυπτο, και έτσι η παλαιά υπόθεση ότι η μαγεία έφτασε στην Ελλάδα από την
Αίγυπτο, τη χώρα της πανάρχαιης σοφίας στα ζητήματα των θεών, παραμένει ελκυστική.
Η αρχαία μαγεία καλύπτει ένα ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων από αυτό που
περιλαμβάνει συνήθως ο σύγχρονος όρος.
Εκτός από την πρόκληση αποτελεσμάτων που σχετίζονται με τις πρακτικές
ανάγκες της ζωής, οι αρχαίες μαγικές επικλήσεις και τελετές αποσκοπούσαν
επίσης, ορισμένες φορές, σε εμπειρίες πνευματικής επαφής με θεούς.
Ο μάγος ήταν ένας ειδήμων στα θέματα των θεών και, κατά την ελληνιστική
περίοδο, υποτίθεται ότι μπορούσε να προκαλέσει κάποιες θεότητες, όπως την
Εκάτη, την Ίσιδα ή τον Ήλιο, να φανερωθούν με βιωματική αμεσότητα.
Λίγες είναι οι αναφορές των συγγραφέων της αρχαϊκής και κλασικής εποχής στις μαγικές πρακτικές.
Αυτή η απουσία είναι δικαιολογημένη εξαιτίας τόσο της μυστικότητας των
τελετών όσο και της μικρής εκτίμησης που έχαιραν οι πρακτικές αυτές στα μάτια των διανοουμένων.
Η μαγεία βρισκόταν στα όρια της κοινής ηθικής και κάποτε μάλιστα τα ξεπερνούσε.
Συνεχίζεται...
Ευχαριστώ.
Ἄραρα Χάραρα..
Δεν διακρίνεται πάντοτε εύκολα η θρησκεία από τη μαγεία.
Μαγικές πρακτικές συνυπάρχουν με θρησκευτικές τελετές, παραδοσιακούς
μύθους, ακόμη και ορθολογικές επιστημονικές ανακαλύψεις.
Αντίθετα με μια εσφαλμένη άποψη που λέει ότι η θρησκεία περιλαμβάνει ανώτερα
όντα ενώ η μαγεία λειτουργεί μηχανικά, στις μαγικές επικλήσεις περιλαμβάνονται
συχνά δαίμονες ή θεοί, ενώ ορισμένες επίσημες ιεροπραξίες δεν απευθύνονται σε θεότητες.
Γενικά η μαγεία βασίζεται στην αρχή της συμπάθειας.
Σύμφωνα με την αρχή αυτή, ο κόσμος είναι ένα κλειστό σύστημα, τα μέρη του
οποίου βρίσκονται σε διαρκή αλληλεξάρτηση και αμφίδρομη επιρροή.
Αν λοιπόν κάποιος μάθει τις αφανείς σχέσεις μεταξύ των πραγμάτων, θα
μπορεί, παραδείγματος χάριν, να προκαλεί βροχή για το χωράφι του, χύνοντας
μια συμβολική ποσότητα νερού πάνω στο ξερό έδαφος.
Το μέρος θα μαγνητίσει συμπαθητικά το όλον και έτσι νερό θα συγκεντρωθεί
από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα υπό μορφή νεφών και, για να βρει το
όμοιό του, θα κατέλθει ως βροχή.
Οι κυριότερες πηγές μας για την αρχαία ελληνική μαγεία προέρχονται από την αρχαιολογική σκαπάνη.
Μολύβδινες πινακίδες με ολιγόστιχες επιγραφές που «δένουν» τον εχθρό
(κατάδεσμοι), μικρές πήλινες κούκλες τρυπημένες με περόνες σε διάφορα
σημεία του σώματος, φυλακτά για αποτροπή του «κακού ματιού» ή για
ενδυνάμωση αυτού που τα φορά και ξόρκια (ἐπῳδαί) για ίαση από ασθένειες
που έχουν προκληθεί με παρεμβολή πνευμάτων και δαιμόνων έχουν βρεθεί σε
διάφορα σημεία του ελληνικού κόσμου, μέσα σε τάφους και πηγάδια.
Τα ευρήματα ξεκινούν τον 6ο αιώνα και πληθαίνουν την κλασική εποχή, ιδίως στην Αθήνα.
(Σε σχέση με άλλες πόλεις, η Αθήνα ήταν, όπως σε άλλους τομείς, ανεκτικότερη και στις μαγικές πρακτικές.)
Κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο, η μαγεία βρισκόταν σε πλήρη
άνθηση σε ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο.
Πληθώρα μαγικών κειμένων γραμμένων σε παπύρους έχει ανακαλυφθεί στην
Αίγυπτο, και έτσι η παλαιά υπόθεση ότι η μαγεία έφτασε στην Ελλάδα από την
Αίγυπτο, τη χώρα της πανάρχαιης σοφίας στα ζητήματα των θεών, παραμένει ελκυστική.
Η αρχαία μαγεία καλύπτει ένα ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων από αυτό που
περιλαμβάνει συνήθως ο σύγχρονος όρος.
Εκτός από την πρόκληση αποτελεσμάτων που σχετίζονται με τις πρακτικές
ανάγκες της ζωής, οι αρχαίες μαγικές επικλήσεις και τελετές αποσκοπούσαν
επίσης, ορισμένες φορές, σε εμπειρίες πνευματικής επαφής με θεούς.
Ο μάγος ήταν ένας ειδήμων στα θέματα των θεών και, κατά την ελληνιστική
περίοδο, υποτίθεται ότι μπορούσε να προκαλέσει κάποιες θεότητες, όπως την
Εκάτη, την Ίσιδα ή τον Ήλιο, να φανερωθούν με βιωματική αμεσότητα.
Λίγες είναι οι αναφορές των συγγραφέων της αρχαϊκής και κλασικής εποχής στις μαγικές πρακτικές.
Αυτή η απουσία είναι δικαιολογημένη εξαιτίας τόσο της μυστικότητας των
τελετών όσο και της μικρής εκτίμησης που έχαιραν οι πρακτικές αυτές στα μάτια των διανοουμένων.
Η μαγεία βρισκόταν στα όρια της κοινής ηθικής και κάποτε μάλιστα τα ξεπερνούσε.
Συνεχίζεται...
Ευχαριστώ.