PDA

Επιστροφή στο Forum : Υπήρξαν και πολυθεϊστές οι Ιουδαίοι;


beetlejuice
07-03-07, 06:13
Το 1999 ο Ισραηλινος Πανεπιστημιακος Ze'ev Herzog δημοσιευσε στην εφημεριδα Ha'aretz, ενα αρθρο βομβα με τιτλο "Deconstructing the walls of Jericho: Who are the Jews?". Το αρθρο αυτο προκαλεσε πολλες αντιδρασεις και ο συγγραφεας δεχτηκε απειλες ακομη και για τη ζωη του, παρ'ολο που βασιζοταν σε προσφατα νεοανακαλυφθεντα αρχαιολογικα και λοιπα επιστημονικα ευρηματα. Ολοκληρο το αρθρο μπορειτε να το διαβασετε εδω (http://the7thfire.com/new_world_order/zionism/who_are_the_Jews.htm) και εαν βαριεστε να μεταφραζετε σας δινω εδω (http://ethnikoi.org/monotheism.html) τη μοναδικη αναλυση του στα ελληνικα (αλλα ας μην αρχιζουμε να γκρινιαζουμε για τα διαφορα επικριτικα σχολια που γινονται, ας μεινουμε στην ουσια). Αντιγραφω λοιπον ενα κομματι απο το αρθρο που δημοσιευτηκε καποια στιγμη στο περιοδικο "Διιπετες" και αναφερεται στο κομματι του κειμενου του Herzog που θελω να συζητησουμε και να παραθεσουμε extra πληροφοριες:

Την πιο σημαντική ωστόσο –για τα πρόβατα- αποκάλυψη, ο Χέρτζογκ μας την φύλαγε στο τέλος του άρθρου του, όπου σε μια μικρή παράγραφο μας πληροφορεί για τον δικτατορεύοντα σήμερα στα μυαλά των λαών της γής «Μονοθεϊσμό». Σχετικά με αυτόν, ο ισραηλίτης αρχαιολόγος, που έχει δεχθεί βεβαίως άπειρες οχλήσεις και απειλές για τα γραφόμενά του, αναφέρεται σε ανακάλυψη επιγραφών στα αρχαία Εβραϊκά που αναφέρουν τον «εθνικό» Θεό των μονοθεϊστών Ιεχωβά, όχι μοναχό του αλλά με μια θεϊκή σύζυγο, όπως απαντάται σε όλα τα πολυθεϊστικά πάνθεα των Εθνών της γής. Οι επιγραφές αυτές, που χρονολογούνται από τα τέλη του 8ου αιώνος, αναφέρουν το θεϊκό ζεύγος του Jehovah και της Asherah, αποδεικνύουν το ότι σε εκείνους τους καιρούς οι Ισραηλίτες απηύθυναν τις προσευχές τους σε ένα θεϊκό ζεύγος και όχι στον γνωστό της ημέρες μας αυτιστικό «δικτατορίσκο των ουρανών». Εδώ μπορεί να σκεφθεί κανείς το ότι σήμερα κυκλοφορούν βιβλία και άρθρα ακόμη και στην Ελλάδα (κυρίως στην Ελλάδα που ο σκληρός Χριστιανισμός της έχει υποκαταστήσει σφετεριστικά την «Ελληνικότητα» την οποία ο ίδιος κατέστρεψε) από ερευνητές και θεολόγους που υποστηρίζουν ούτε λίγο ούτε πολύ πως οι πρόγονοί μας ήσαν.. «μονοθεϊστές», ενώ την εποχή εκείνη δεν ήταν ούτε οι ίδιοι οι Ισραηλίτες τέτοιοι. Συνεπώς μάλλον επιβεβαιώνονται πανηγυρικά όσοι μελετητές υποστήριξαν κατά καιρούς πως ο λεγόμενος «Μονοθεϊσμός» ήταν μια αυθαίρετη επινόηση της εποχής του «Βασιλείου της Ιουδαίας», που σκοπό είχε να ισχυροποιήσει πολιτικά και κοινωνικά την εξουσία των ηγεμονίσκων της περιοχής και του υποστηρικτικού τους ιερατείου, εκοσμικεύοντας έτσι το Θείο κατά τα μοναρχικά πρότυπα που εκθείασαν αργότερα, για συναφή λόγο, και οι λεγόμενοι «Πατέρες» του Χριστιανισμού.

Μολις βρηκα εδω (http://www.asphodel-long.com/html/goddess_in_judaism.html) και ενα τεραστιο αρθρο στα αγγλικα που αυτη τη στιγμη δεν εχω το κουραγιο να το διαβασω, αλλα φαινεται να παρουσιαζει ενδιαφερον. Απο αλλες πηγες που βρισκω συνεχως αυτη τη στιγμη φαινεται να υπαρχει συγχυση στους ειδικους μιας και συχνα η Asherah ταυτιζεται απο πολλους με την Ασταρτη.


http://www.pantheon.org/areas/gallery/mythology/middle_east/judaic/asherah.jpg
Ειδωλιο της Asherah. Η ...μεγαλη Θεα και στους Ιουδαιους;

beetlejuice
07-03-07, 06:31
Δειτε τελικα τι διαμαντια κρυβει ακομη και η wikipedia (http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%83%CE%B5%CF%81%CE%AC) !

Με το όνομα Ασερά εννοείται η θηλυκή θεότητα των αρχαίων Ισραηλιτών, αυτή που ο Φίλων ταυτίζει με την Γη. Οι Ισραηλίτισσες και οι Καναανίτισσες (κατ' άλλους Χαναναίες) έφτιαχναν καρβέλια με τη μορφή της, που ευλογούντο και τρώγονταν τελετουργικά, ένας πρόδρομος δηλαδή του άρτου της κοινωνίας. Τα είδωλά της βρίσκονταν κάτω από κάθε πράσινο δέντρο, χαράζονταν σε ζωντανά δέντρα ή σκαλίζονταν ως πάσσαλοι σε βωμούς κατά μήκος των δρόμων. Οι ακατέργαστες, γκροτέσκες πήλινες απεικονίσεις της ως δέντρο της ζωής εξελίχθηκαν αργότερα στην εξευγενισμένη μορφή της σύριας Αρτέμιδας. Οι αρχαίες ιεροτελεστίες της γονιμότητας (υποτιμημένες σήμερα ως πορνικές λατρείες) που συνδέονταν με την λατρεία της Ασερά, εξασφάλιζαν τη συνέχεια των μητρογραμικών προτύπων διαδοχής. Το εβραϊκό εικονοκλαστικό ιερατείο τελικά ξερρίζωσε την Ασερά, αντικαθιστώντας τον μητροκεντρικό πολιτισμό με την πατριαρχία. Η Ιουδαιοχριστιανική κληρονομιά του νόμου των Λευιτών θεωρείται σήμερα πηγή της παρούσας ανισότητας των δύο φύλων.

........

Η Ασερά ήταν η αγαπημένη θεά των αρχαίων Ισραηλιτών, παρά το κάλεσμα των ιερέων τους να παραμείνουν πιστοί στον Γιαχβέ. Οι βιβλικοί προφήτες την καταδικάζουν επανειλημμένα με το όνομα Αστορέθ, καθώς η κατάληξη –ορέθ συνδέεται με εβραϊκά σύμβολα που προστέθηκαν για να συσχετίσουν το όνομα με την λέξη μποσέθ, που σημαίνει ντροπή. Η χρήση αυτού του ονόματος, πιθανός συνδυασμός του Ασερά και του Αστάρτη, φαίνεται πως προκάλεσε αρκετή σύγχυση στους σύγχρονους λόγιους. Ήταν, επίσης, η οικιακή θεά των Εβραίων και των Καναανιτών (δηλ. των Παλαιστινίων). Αυτός ο τύπος της Ασερά φθάνει στο χρονικό βάθος των 4.000 χρόνων. Είναι η θεά που λατρεύτηκε από τον βασιλιά Σολομώντα, και ήταν γνωστή ως «Κανιγιάτου Ελιμά», δηλαδή «εκείνη που δίνει ζωή στους θεούς»

..........


Στην Περσική, την Ελληνιστική και Ρωμαϊκή περίοδο, εξαιτίας της γενικής τάσης συγκρητισμού, αλλά και της ειδικής σε ό,τι αφορούσε στις θεές, η Ατιράτ/Αστρούμ εξαφανίστηκε, τουλάχιστον ως προεξέχουσα θεότητα με αναγνωρίσιμο όνομα. Οι βιβλικές αναφορές υποδεικνύουν ότι μια θεά Ασερά λατρευότασν στο Ισραήλ και την Ιουδαία ως Θεά του Ουρανού, προς την οποία έντονα αντιτίθεται ο Ιερεμίας.


Δύο επιγραφές «Ο Γιαχβέ της Σαμάρειας/ο φύλακας και η Ασερά του» σε όστρακα πίθου βρέθηκαν στον αρχαιολογικό τόπο ενός καραβανσεράι του 8ου αιώνα Π.Κ.Ε. στο Κουντιλλέτ Αζρούντ (Εβρ. Χορβάτ Τεμάν) στο Νεγκέβ. Από έναν αρχαιολογικό τόπο δυτικά της Χεβρώνας, που ταυτίζεται με τη βιβλική Μακεντά σε μια επιγραφή –προΐόν λαθρανασκαφής- διαβάζουμε: «Ευλογημένος να είναι ο Ουριγιάχου από τον Γιαχβέ και την Ασερά του, από τους εχθρούς του Εκείνος τον έσωσε!». Αν και απαγορευμένη από τους Εβραίους, η λατρεία των θεαινών συνεχίστηκε κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής κατοχής στο Ισραήλ στην κρυμμένη μορφή της ιερής πορνείας, έως ότου ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος A' ο Μέγας έκλεισε τους οίκους μετά την μεταστροφή του στον Χριστιανισμό.

Στο νεοεκδοθέν βιβλίο του, Είχε ο θεός σύζυγο; (Did God Have a Wife?), ο αρχαιολόγος William G. Dever ενημερώνει ουσιαστικά το αρχείο της μητριαρχικής λατρείας. Θεωρεί ότι το 90% των ανθρώπων της αρχαίας Παλαιστίνης –της δεύτερης χιλιετίας και των πρώτων αιώνων της πρώτης χιλιετίας Π.Κ.Ε.- ζούσαν σε διεσπαρμένες και απομονωμένες αγροτικές κοινότητες ακόμα και μετά από την την ανάδυση της Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσας μιας ενωμένης μοναρχίας. Αυτές οι κοινότητες ασκούσαν μια θρησκεία αρκετά διαφορετική από τη μονοθεϊστική, πατριαρχική, και κανονιστική θρησκεία που βρίσκουμε στην Παλαιά Διαθήκη και τις εβραϊκές γραφές. Χαρακτηριζόταν μάλλον από αυτό που έκαναν οι άνθρωποι, παρά από αυτό που σκέπτονταν. Ήταν πολυθεϊστική, αδέσμευτη από γραπτούς κανόνες και κυρίως ήταν μητριαρχική.



Η κύρια θεά τους ήταν η Ασερά, σύζυγος του ανώτερου των αρχαίων θεοτήτων της περιοχής. Στο πάνθεον αυτών των θεοτήτων συμμετείχαν οι Σαπς (ήλιος), Γιαρίχ (σελήνη), Αστάρτη (ανδρόγυνος) και Ανάτ (πολεμιστής), μερικές των οποίων προσδιορίζονταν ενίοτε ως Ασερά. Η λατρεία της Ασερά επιβεβαιώνεται από το αρχαιολογικό αρχείο, που μας επιτρέπει να επανερμηνεύσουμε ακατανόητα προηγουμένως εδάφια των αρχαίων κειμένων. Αυτά τα κείμενα περιλαμβάνουν φυσικά και την ίδια τη Βίβλο, η οποία παρέχει άφθονα στοιχεία προσπαθειών καταστολής ή εξάλειψης πληροφοριών για τη διαδεδομένη λατρεία της Ασερά και άλλων πολυθεϊστικών πρακτικών.

.......
Η Ασερά ήταν κεντρική θεότητα, στην οποία όφειλαν λατρεία τόσο οι γυναίκες όσο και οι άνδρες. Οι εβραϊκές καββαλιστικές γραφές επιβεβαιώνουν την ύπαρξη μιας πρώιμης θεάς, της Σεκινά, και πιστοποιούν την ιερή πράξη της σεξουαλικής ένωσης της Σεκινά και του Γιαχβέ αρκετά περιγραφικά. Φυσικά, η ύπαρξη μιας μητριαρχίας, προηγούμενης χρονικά των πατριαρχικών θεοτήτων σε πολλούς αρχαίους πολιτισμούς γίνεται συνήθως αποδεκτή, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν τη μια Μεγάλη Μητέρα ως αρχική θεότητα όλων των υπόλοιπων. Το νέο, ωστόσο, είναι η ανακάλυψη ότι η μητριαρχία ήταν τόσο σταθερά εδραιωμένη στη γη των τριων μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών του κόσμου.


Αυτό που προκαλεί περισσότερο την ιουδαιοχριστιανική πίστη είναι ο ισχυρισμός του Ντέβερ ότι τα ιερά κείμενά τους είναι προϊόν μιας μικρής, αλλά αυξανόμενης λογοτεχνικής και θεολογικής ελίτ της Ιερουσαλήμ. Ο μονοθεϊσμός βάσει αυτής της υπόθεσης είναι μεταγενέστερη ανάπτυξη, πιθανώς της ύστερης Περσικής ή Ελληνιστικής περιόδου, αρκετά μετά την βαβυλώνια αιχμαλωσία και συνεπώς προβολή των συγγραφέων και συντακτών της Βίβλου. Κάτι τέτοιο βέβαια έρχεται σε αντίθεση με τη συμβατική κατανόηση των βιβλικών κειμένων, τα οποία περιγράφουν την ιστορία της γένεσης της ανθρωπότητας από έναν αρσενικό Θεό, τον Γιαχβέ, την αποκλειστική καθοδήγηση ενός εκλεκτού λαού στη δημιουργία ενός έθνους και του κοινού πεπρωμένου ενός νομαδικού αγροτικού λαού που έγινε γνωστός με το όνομα Ισραηλίτες.




Πραγματικα εκπληκτικες πληροφοριες!!!! :D

Μιχάλης
07-03-07, 08:54
Η επιγραφήστο Khirbet el-Qom λέει (David Noel Freedman (main ed.), Anchor Bible Dictionary, DoubleDay:1992,

Uniyahu ο πλούσιος το έγραψε.

Ευλογημένος ας είναι ο Uriyahu από τον Yahweh.

Διότι από τους εχθρούς του δια του asherah του τον έσωσε.


α) οι αναφορές δεν είναι ευθέως στην θεά Ασερά, αλλά σε ένα λατρευτικό αντικείμενο σχετιζόμενο με αυτήν και ονομαζόμενο με το ίδιο όνομα. «Οι Συρο-Παλαιστινιακές Επιγραφές. Στο Kuntilet Ajrud στο ΒΑ Σινά, επιγραφές βρέθηκαν να αναφέρουν τον «Γιαχβέ και την Ασερά» του. Μια επιγραφή λέει brkt. <tkm. lyhwh. sϋmrn. wl<sϋrth, «Εχω ευλογήσει εσένα δια του Γιαχβέ šmrn και της Ασερά του». Η φράση «šmrn» μπορεί να θεωρηθεί «ο φύλακάς μας», αλλά η μετάφραση «της Σαμάρειας» είναι περισσότερο πιθανή (βλ. lyhwh tmn wl<sϋrth «Από τον Γιαχβέ του Τεμάν και το Ασερά του», που επίσης υπάρχει στο Kuntillet Ajrud). Οι φιλόλογοι διαφωνούν ως προς το νόημα του «τo ασερά του», εάν αναφέρεται στη θεά Ασερά, στο λατρευτικό σύμβολό της ή μια λέξη που σημαίνει παρεκκλήσι. Είναι πιθανότερο να σημαίνει το λατρευτικό σύμβολο, μια ξύλινη στήλη ή κάτι παρόμοιο, σχετιζόμενο με τη θεά Ασερά. Έμμεσα, λοιπόν, οι αναφορές πιθανόν να εννοούν ότι η Ασερά ήταν η σύζυγος του Γιαχβέ. Το να είναι η θεά Ασερά που σημαίνεται με το «την Ασερά του» είναι συντακτικά λανθασμένο, διότι τα προσωπικά ονόματα δεν βρίσκονται με αντωνυμική κατάληξη στα βιβλικά εβραϊκά. Το νόημα «παρεκκλήσι» μπορεί επίσης να απαλειφθεί, εφόσον αυτό δεν αποδεικνύεται ξεκάθαρα κάπου αλλού στα εβραϊκά, αντίθετα από άλλες σημιτικές γλώσσες» (DavidNoelFreedman (mained.), AnchorBibleDictionary, DoubleDay:1992, λήμμα asherah

Η γραμματική αυτών των επιγραφών «αναγκάζει» το asherah να είναι ένα αντικείμενο κι όχι ένα κύριο όνομα. Ο Freedman δίνει το βασικό κανόνα: «Το αρχικό «Α» στην λέξη δεν μπορεί να γίνει κεφαλαίο και η λέξη, επομένως, πρέπει να είναι ένα κοινό ουσιαστικό. Με άλλα λόγια, το asherah δεν μπορεί να είναι η Asherah. Πρέπει να είναι κάτι άλλο. Υπάρχουν ορισμένες πιθανότητες: μια είναι ξύλινη στήλη˙ άλλη είναι ένα ιερό άλσος˙ και μια τρίτη, ένα ιερό μέρος όπου μπορείς να επικαλεστείς μια θεότητα ή να προφέρεις μια ευχαριστία»(DavidNoelFreedman, YahwehofSamariaandHisAsherah, BiblicalArchaeologists (vol 50)).

Ωστόσο, αρκετοί συγγραφείς υποθέτουν πως η έμμεση αυτή αναφορά είναι εξίσου καλή όσο η άμεση και έτσι αποδίδουν στάτους συνοδού στην θεά Ασερά. Αλλά πρέπει να προσέξουμε ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ του «Γιαχβέ και του ασερά του» και του «Γιαχβέ και της [συζύγου του,] Ασερά»: «Πράγματι, όπως ο Olyan και άλλοι φιλόλογοι συμφωνούν, η ευλογία από τον Γιαχβέ Shormon ή Γιαχβέ Teman «και της ασερά του» πρέπει να εννοεί το λατρευτικό σύμβολο παρά τη θεά Ασερά, διότι στα εβραϊκά τα κύρια ονόματα δεν παίρνουν αντωνυμικές καταλήξεις. Ωστόσο, το λατρευτικό σύμβολο αντιπροσωπεύει τη θεά, και δεν μπορώ να αποκλείσω ό,τι ο Olyan βεβαιώνει: ότι το λατρευτικό της σύμβολο μπορεί να σχετίζεται με μερικές παλιές μορφές Γιαχβισμού, είτε λαϊκές είτε επίσημες. Ηερώτηση-κλειδίείναι, εάνηΑσεράμπορείναθεωρηθείωςησύζυγοςτουΓιαχβέ» (Biblical Archaeologist: Volum 53, (Durham, NC: American Schools of Oriental Research) 1996.; book review of Asherah and the Cult of Yahweh in Israel, by Saul M. Olyan, reviewed by M. Pierce Matheney).

Η διπλή αναφορά στο Γιαχβέ και σε ένα λατρευτικό αντικείμενο μπορεί να μην έχει συνέπεια τον πολυθεϊσμό: «Μελετώντας τις επιγραφές από το Kuntillet Ajrud, ο Ze’ev Meshel και άλλοι υποστήριξαν ότι στις ευλογίες από «τον Γιαχβέ της Σαμάρειας/Temen και την ασερά του» ο όρος asherah αναφέρεται στο λατρευτικό αντικείμενο του ονόματος αυτού κι όχι στην θεότητα Ασερά. Η ευλογοφάνεια αυτής της ερμηνείας ενισχύεται, πιστεύω από μια πρακτική των χρόνων του δεύτερου Ναού στην οποία ο Γιαχβέ και ένα προσωποποιημένο λατρευτικό αντικείμενο προσφωνούνται με την ίδια αναπνοή. Σύμφωνα με τις ταναϊτικές πηγές, το Ιερό προσφωνούνταν την έβδομη μέρα του Sukkoth: «Όταν αναχωρούσαν, τί έλεγαν; Ευλογημένος νά ‘σαι, ω Βωμέ! Ευλογία σε σένα, ω Βωμέ! (m. Suk. 4:5). Σύμφωνα με το ραββίνο Eliezer b. Jacob, έλεγαν «Στον Γιαχβέ και σε σένα, ω Βωμέ! Στον Γιαχβέ και σε σένα, ω Βωμέ!». Το νόημα, λένε άλλοι, είναι απλώς «Στον Γιαχβέ δίνουμε ευχαριστίες και σε σένα, ω Βωμέ, δίνουμε έπαινο!» (b. Suk. 45b). Είτε η ταλμουδική εξήγηση αναπαριστά ακριβώς ό,τι η προσφώνηση εννοεί είτε όχι, η προσφώνηση η ίδια δείχνει ότι άνθρωποι που ήταν πέραν από κάθε αμφιβολία μονοθεϊστές δεν δίσταζαν να προσφωνούν τον Γιαχβέ και ένα προσωποποιημένο λατρευτικό αντικείμενο με τρόπο που να φαίνεται ότι δίνει ίσο στάτους και στα δύο. Αυτό γίνεται παρομοίως στις ευλογίες του Kuntillet Ajrud, σύμφωνα προς την άποψη ότι το asherah είναι ένα προσωποποιημένο λατρευτικό αντικείμενο κι όχι μια θεά. Οπαραλληλισμός, λοιπόν, καθιστάπιθανήαυτήτηνάποψη (Jeffrey H. Tigay, A secong temple parallel to the blessings from Kuntillet Ajrud).

Μιχάλης
07-03-07, 08:55
Αν παραθέσουμε όλη την επιγραφή, εμφανίζονται δύο λεπτές αποχρώσεις που προκαλούν αμφιβολίες για την ερμηνεία ως «θεάς» της λέξης asherah:

Ο Uriyahu ο πλούσιος το έγραψε.

Ευλογημένος ας είναι ο Uriyahu από τον Γιαχβέ.

Διότι εκ των εχθρών του δια του Asherah αυτού τον έσωσε.

Από τον Uriyahu

Και από την Asherah του

την A(she)rah

Σημειωτέο ότι: Αυτή η μετάφραση από το AnchorBibleDictionary (DavidNoelFreedman (mained.), DoubleDay:1992), βάζει τον Γιαχβέ να σώζει τον Uriyahuαπό τους εχθρούς του «δια» του asherah. Αυτό είναι κάπως παράξενη φράση για να εκφράσει στάτους συζύγου του Γιαχβέ, και θα υπέβαλλε μάλλον ένα είδος μεσολαβητικής λειτουργίας, κάποιας γενικής «δύναμης» (του asherah). Αυτό δεν μοιάζει να είναι αναφορά σε «θεά» και μάλιστα θεά-σύζυγο του Γιαχβέ. Ο άνθρωπος Uriyahu λέγεται ότι έχει κάνει κάτι και αυτή η πράξη έγινε και «δια του asherah του» - o άνθρωπος έχει ένα “asherah” που κατά κάποιον τρόπο εμπλέκεται μαζί του σε μια δουλειά. Αυτό καθιστά την προηγούμενη αναφορά στο asherah του Γιαχβέ ακόμα περισσότερο διφορούμενη. Η δεύτερη χρήση αυτή, θα μπορούσε να εννοεί στάτους συζύγου (συζύγου του Uriyah, αλλά λιγότερο πιθανό να σημαίνει την ταύτιση με τη θεά.



(oι παραπάνω πληροφορίες προέρχονται από την ιστοσελίδα www.arhaiopliksia.org (http://www.arhaiopliksia.org/))

beetlejuice
07-03-07, 09:21
Μιχαλη οι μεταφρασεις που δινουμε σαφως και εχουν διαφορετικο τονο οποτε κατι παιζει. Πανω σε αυτα που παρεθεσες:

Ωστόσο, το λατρευτικό σύμβολο αντιπροσωπεύει τη θεά, και δεν μπορώ να αποκλείσω ό,τι ο Olyan βεβαιώνει: ότι το λατρευτικό της σύμβολο μπορεί να σχετίζεται με μερικές παλιές μορφές Γιαχβισμού, είτε λαϊκές είτε επίσημες. Ηερώτηση-κλειδίείναι, εάνηΑσεράμπορείναθεωρηθείωςησύζυγοςτουΓιαχβέ»

1) Στις πολυθεϊστικες θρησκειες υπαρχουν συμβολα, ακομη και φυσικα στοιχεια που αντιπροσωπευουν θεους. Η ιδια τους η φυση εκδηλωνεται μεσα απο αυτα. Τα ιδια συναντουμε και στην αρχαιοελληνικη τεχνη οπου η φυση του θεου εκδηλωνεται μεσα απο την αναπαρασταση του.

2)Τι εννοει ο ποιητης με αυτες τις παλιες μορφες Γιαχβισμου ; ;)


Και εν κατακλειδι οτι και αν αναφερεται στην επιγραφη, μαθαμε πως οι νομαδες αυτοι της ερημου ηταν καποτε πολυθεϊστες, τη μνημη των οποιων προσπαθησαν να σβησουν εντεχνως οι συγγραφεις της Βιβλου. Αρα λογικα θα υπαρχει καποιο ρευμα στο Ισραηλ που θα ψαχνει αυτα τα θεματα και το γεγονος αυτο αν μη τι αλλο ειναι πολυ σημαντικο και ενδιαφερον

Μιχάλης
07-03-07, 12:33
1) Στις πολυθεϊστικες θρησκειες υπαρχουν συμβολα, ακομη και φυσικα στοιχεια που αντιπροσωπευουν θεους. Η ιδια τους η φυση εκδηλωνεται μεσα απο αυτα. Τα ιδια συναντουμε και στην αρχαιοελληνικη τεχνη οπου η φυση του θεου εκδηλωνεται μεσα απο την αναπαρασταση του.

Δεν διαφωνούμε πάνω σε αυτό.

2)Τι εννοει ο ποιητης με αυτες τις παλιες μορφες Γιαχβισμου

Εννοεί το προφανές, ότι η λατρεία του Γιαχβέ και οι ερμηνείες του πέρασαν από εξελικτικά στάδια. Γνωρίζεις καμία θρησκεία στην οποία δεν έγινε αυτό;


Και εν κατακλειδι οτι και αν αναφερεται στην επιγραφη, μαθαμε πως οι νομαδες αυτοι της ερημου ηταν καποτε πολυθεϊστες, τη μνημη των οποιων προσπαθησαν να σβησουν εντεχνως οι συγγραφεις της Βιβλου. Αρα λογικα θα υπαρχει καποιο ρευμα στο Ισραηλ που θα ψαχνει αυτα τα θεματα και το γεγονος αυτο αν μη τι αλλο ειναι πολυ σημαντικο και ενδιαφερον

Μάθαμε επίσης πως υπάρχει και άλλη ερμηνεία της λέξης που δίνεις, που μας οδηγεί σε εντελώς διαφορετικά μονοπάτια σκέψης και σε διαφορετικά συμπεράσματα. Είναι πάρα πολύ πιθανόν οι αρχαίοι εβραίοι να ήταν πολυθειστές, υπάρχουν αρκετές υπόννοιες πάνω σε αυτό. Θυμήσου την καταγωγή τους από την πολυθειστική Χαλδαία, τη διαμονή τους στην επίσης πολυθειστική Αίγυπτο και τη Βαβυλώνα, εξάλλου. Μελέτες περί των Αγγέλων επίσης υπονοούν πως ίσως είναι κατάλοιπα πολυθειστικής πίστης. Πολυθειστές Εβραίοι υπήρχαν ακόμα και στα χρόναι του Ιησού αλλά και αργότερα. Το πρόβλημα που ακριβώς είναι; Μήπως στην αρχαία Ελλάδα δεν υπήρξε μετάβαση από τη χθόνια λατρεία στην Ολύμπια και από εκεί ακόμα και στην αμφισβήτηση των Θεών από τους φιλοσόφους; Θέλω να πω ότι αυτά είναι νόμοι των θρησκειών, γιατί θα πρέπει να αποτελεί εξαίρεση ο χριστιανισμός;

nikostheater
07-03-07, 15:22
Ευτυχως που ανακαλυπτετε τον τροχο.
Ενα απογευμα να κατσετε να δειτε την ταινια "10 εντολες" θα δειτε την σκηνη που ο Μωυσης ενω ειναι στο βουνο και συνομιλει με τον Θεο,διαφοροι εβραιοι κατω πιεζουν τον Ααρον να φτιαξει ενα χρυσο μοσχαρι να το λατρεψουν...
Φυσικα υπηρχαν περιοδοι στην ιστορια που οι Εβραιοι ηταν πολυθειστες,αλλα αυτο δεν αναιρει σε τπτ την μονοθειστικη φυση της θρησκειας τους..
Σαν να λεμε οτι εμεις τωρα ειμαστε πολυθειστες επειδη το 2 π.χ οι προγονοι μας ηταν πολυθειστες..

Giorgos
07-03-07, 16:34
Φυσικα υπηρχαν περιοδοι στην ιστορια που οι Εβραιοι ηταν πολυθειστες,αλλα αυτο δεν αναιρει σε τπτ την μονοθειστικη φυση της θρησκειας τους..
Σαν να λεμε οτι εμεις τωρα ειμαστε πολυθειστες επειδη το 2 π.χ οι προγονοι μας ηταν πολυθειστες..


Δεν νομιζω να ειπε κανεις κατι τετιο, ουτε το θεμα λεει κατι τετιο.
Διαβασε τον τιτλο του θεματος μια φορα ακομα.

Γνωμη μου ειναι οτι ο χριστιανικος τριαδικος θεος, ειναι ενα αποτελεσμα της πολυθειστικης εκεινης εποχης.
Μπορει να λενε οτι ειναι "ενας και μοναδικος τριαδικος θεος" οι χριστιανοι, αλλα αυτο εχει δυο εκδοχες, η ειναι η μοναδικη πραγματικοτητα ενος τριαδικου θεου (πολυθεισμος), η αλλιως τρις θεοι σε ενα..οπου συμπεριλαμβανετε και το "τρια κομματια του ιδιου θεου".
Οποια εκδοχη και να παρει κανεις σαν σωστη, βλεπει οτι υπαρχουν μεσα στον χριστιανισμο καποιες βαθια ριζομενες "αναγκες νοοτροπιας", που ειχαν οι εβραιοι απο πριν την εποχη του Χριστου, οι οποιες εμφυτετικαν αργοτερα.
Πιο απλα, οταν εχεις ενα πληθος απο ειδωλολατρες πολυθειστες, και θελεις να τους πασαρεις εναν θεο παντοκρατορα και μοναχο, τοτε χρησιμοποιεις την πολιτικη.
Τους λες ναι μεν ειναι ενας αλλα εχει πολλες "μορφες". Οποτε το στοιχειο του πολυ, δεν παβει να υπαρχει.
..και αυτο επειδη οταν οι πολυθειστες θελουν να βλεπουν παντου θεους να τους προστατευουν, απο πλευρα της ψυχολογιας τους, νομιζω δε θα τους αρκουσε ενας μονο θεος.
Δεν ξερω μπορει και να κανω λαθος εδω ειναι λιγες οι γνωσεις μου για τους ευραιους, αλλα νομιζω οτι η καλητερη προσεγγιση ειναι αυτη της λογικης.
φιλικα
Γιωργος Σ.

nikostheater
07-03-07, 16:50
Οι εβραιοι δεν πιστευουν στην τριαδικοτητα του Θεου,την θεωρουν βλασφημια.

R-b-t3r
08-03-07, 11:56
Μόνο πολυθεϊστές ήταν? Γιατί η γλώσσα που μιλάνε τί νομίζουν ότι είναι?
Για όσους δεν το έχουν ψυλλιαστεί ακόμα, ας βάλλουν σε αγκύλες τους όρους "Hebrew is Greek" στο google και καλό ψάξιμο...
;)

Άσε που η ιστορίες που αναφέρονται στην παλαιά διαθήκη δεν επιβεβαιώνονται από πουθενά.

Δεν σας κάνει πχ εντύπωση που η έξοδος των εβραίων από την αίγυπτο δεν αναφέρεται πουθενά από τους ίδιους τους αιγυπτίους?
Ο Πύργος της Βαβέλ γιατί δεν αναφέρεται πουθενά σε άλλους λαούς? Οι άλλοι το ξέχασαν?

Μηνά προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα βγεί άκρη διότι δεν έχει κανένα νόημα να χρησιμοποιείς εβραϊκά κείμενα διότι αυτά δεν έχουν καμμία ιστορική αξία...

dragoness_crysta
08-03-07, 14:30
Μηνά προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα βγεί άκρη διότι δεν έχει κανένα νόημα να χρησιμοποιείς εβραϊκά κείμενα διότι αυτά δεν έχουν καμμία ιστορική αξία...


Πιστευω οτι αυτο ειναι παρατραβηγμενο γιατι καθε πολιτισμος που εχει αφησει μια κληρονομια, αυτη η κληρονομια αποκτα μια ιστορικη αξια. Ακομα και δανεικη να ειναι, οταν ενας λαος το κανει κτημα του και το τροποποιει αναλογα με τις αναγκες, αυτοματα δημιουργει τα δικα του "standard"....

Ας μην ισοπεδωνουμε την περιουσια του εκαστοτε πολιτισμου. Οχι οπως μας την ισοπεδωσαν και μας την ισοπεδωνουν οι αλλοι...
ας φανουμε ανωτεροι. Οπως μας ταιριαζει απο τους αρχαιους προγονους μας.

beetlejuice
08-03-07, 15:03
Αυτά τα κείμενα περιλαμβάνουν φυσικά και την ίδια τη Βίβλο, η οποία παρέχει άφθονα στοιχεία προσπαθειών καταστολής ή εξάλειψης πληροφοριών για τη διαδεδομένη λατρεία της Ασερά και άλλων πολυθεϊστικών πρακτικών.


Αυτό που προκαλεί περισσότερο την ιουδαιοχριστιανική πίστη είναι ο ισχυρισμός του Ντέβερ ότι τα ιερά κείμενά τους είναι προϊόν μιας μικρής, αλλά αυξανόμενης λογοτεχνικής και θεολογικής ελίτ της Ιερουσαλήμ. Ο μονοθεϊσμός βάσει αυτής της υπόθεσης είναι μεταγενέστερη ανάπτυξη, πιθανώς της ύστερης Περσικής ή Ελληνιστικής περιόδου, αρκετά μετά την βαβυλώνια αιχμαλωσία και συνεπώς προβολή των συγγραφέων και συντακτών της Βίβλου. Κάτι τέτοιο βέβαια έρχεται σε αντίθεση με τη συμβατική κατανόηση των βιβλικών κειμένων, τα οποία περιγράφουν την ιστορία της γένεσης της ανθρωπότητας από έναν αρσενικό Θεό, τον Γιαχβέ, την αποκλειστική καθοδήγηση ενός εκλεκτού λαού στη δημιουργία ενός έθνους και του κοινού πεπρωμένου ενός νομαδικού αγροτικού λαού που έγινε γνωστός με το όνομα Ισραηλίτες.


Ο λογος για τον οποιον ενθουσιαστικα κατα καποιο τροπο και με ωθησε να ανοιξω το thread αυτο, ηταν τα δυο παραπανω χωρια. Απο οτι καταλαβαινω λοιπον, πολυ πριν οι Ελληνες υποχρεωθουν (ενιοτε δια της βιας) να ασπασθουν το χριστιανισμο, πολυ πριν οι Βικινγκς, οι Κελτες και οι υπολοιποι λαοι της Β. Ευρωπης αποδεκατιστουν απο τους φεροντες το σταυρο σταυροφορους, πολυ πριν οι αυτοχθονες λαοι της Ν. Αμερικης κατακρεουργηθουν και αναγκαστουν να βαπτιστουν χριστιανοι, πολυ πριν οι ιεραποστολοι φτασουν στα νησια της Πολυνησιας και φερουν τον "πολιτισμο" στους ντοπιους κατοικους και οι ιδιοι οι Εβραιοι αναγκαστηκαν να ξεχασουν τις αυθεντικες τους παραδοσεις πολυ αργοτερα απο οσο πιστευα ως σημερα. Απομενει πλεον να ξεκινησω-ουμε ερευνα σχετικα με το ποτε ακριβως ξεκινησε να γραφεται η βιβλος, απο ποια κεντρα και με τι σκοπους προωθηθηκε ο μονοθεϊσμος στην ανθρωποτητα. Εχει πολυ ζουμι η υποθεση...

chaoticblue
08-03-07, 15:46
Φίλε beetlejuice, χαίρε βάθος αμέτρητο είναι αυτές η περιπτώσεις. Θα ευχηθώ καλή επιτυχία στην ερευνά σου αν τελικά την ξεκινήσεις αλλά ειδικά το θέμα της Βίβλου είναι φοβερά δύσκολο απο οσα εχω διαβάσει να το ψάξει κανείς. Σκοπίμως πιστεύω εν'μέρει είναι τόσο μπερδεψούρα η κατάσταση, για να μην μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να βρούνε ακρη εύκολα. Ποιος πρωτοξεκίνησε να την γράφει, ποιοι ακουλούθησαν που μπήκανε διορθώσεις και όπως λες με τι σκοπό ολα αυτα. Ζαλίζομαι και που το σκέφτομαι. Απύθμενη η κατάσταση. Αλλά εχω μια απορία. Λες :"με τι σκοπους προωθηθηκε ο μονοθεϊσμος στην ανθρωποτητα" . Υποθέτω στο σημείο αυτό οτι αναφέρεσαι στον Χριστιανισμό. Ομως δεν είναι η μόνη μονοθειστική θρησκεία που υπάρχει σήμερα. Αρα αν και εγω δεχομαι οτι ο Χριστιανισμός προωθήθηκε, τι γίνεται εν'τούτοις με τις άλλες θρησκείες? (Αν βγήκα εκτός θέματος συγνώμη )

Μιχάλης
10-03-07, 09:49
πολυ πριν οι Ελληνες υποχρεωθουν (ενιοτε δια της βιας) να ασπασθουν το χριστιανισμο, πολυ πριν οι Βικινγκς, οι Κελτες και οι υπολοιποι λαοι της Β. Ευρωπης αποδεκατιστουν απο τους φεροντες το σταυρο σταυροφορους, πολυ πριν οι αυτοχθονες λαοι της Ν. Αμερικης κατακρεουργηθουν και αναγκαστουν να βαπτιστουν χριστιανοι, πολυ πριν οι ιεραποστολοι φτασουν στα νησια της Πολυνησιας και φερουν τον "πολιτισμο" στους ντοπιους κατοικους και οι ιδιοι οι Εβραιοι αναγκαστηκαν να ξεχασουν τις αυθεντικες τους παραδοσεις πολυ αργοτερα απο οσο πιστευα ως σημερα. Απομενει πλεον να ξεκινησω-ουμε ερευνα σχετικα με το ποτε ακριβως ξεκινησε να γραφεται η βιβλος, απο ποια κεντρα και με τι σκοπους προωθηθηκε ο μονοθεϊσμος στην ανθρωποτητα. Εχει πολυ ζουμι η υποθεση...

Ας προσπεράσω τους παραπάνω "διωγμούς", γιατί εάν σταθώ σε αυτούς θα πρέπει μοιραία να μιλήσουμε και για την πολιτική και τη σχέση της με τις διάφορες θρησκείες, οπότε θα βγούμε εκτός θέματος.
Η έρευνα που θέλεις να ξεκινήσεις, ομολογώ πως είναι ενδιαφέρουσα αλλά δαιδαλώδης, οπότε να σου ευχηθώ καλό κουράγιο και να προσπαθήσω να σε βοηθήσω με μερικά σημεία από τα οποία πρέπει να ξεκινήσεις.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα βιβλία της Βίβλου γράφτηκαν σε διάφορες χρονικές στιγμές και μάλιστα τα διάφορα τμήματα του ίδιου βιβλίου γράφτηκαν σε διαφορετικούς χρόνους και πιθανώς από διαφορετικούς συγγραφείς
Η Βίβλος έχει πολύ σχετική ιστορική αξία, καθώς διάφορα γεγονότα που περιγράφει δεν αναφέρονται από κανέναν άλλο συγγραφέα της εποχής
Είναι δυσχερής η ακριβής ερμηνεία σε πολλά σημεία, δεδομένου ότι οι λέξεις της συχνά δεν έχουν ακριβή μετάφραση στα Ελληνικά
Χρειάζεται μια μεγάλη και καλή γνώση της εβραικής νοοτροπίας και των συνηθειών του συγκεκριμένου λαού, που διαφέρει πάρα πολύ από τον ελληνικό και γενικότερα από το σύγχρονο τρόπο σκέψης
Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ορισμένα σημεία της να είναι γραμμένα με αλληγορικό - συμβολικό τρόπο και να μην έχουν ιστορικό αντίκρυσμα
Το μεγαλύτερο μέρος της Τορά ανταποκρίνεται σε λαικές προφορικές παραδόσεις, με ότι αυτό συνεπάγεται ως προς την ιστορικότητα ή την ακρίβεια των στοιχείων που δίνεται
στα περισσότερα σημεία ο σκοπός συγγραφής είναι η θεολογία της ιστορίας, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο οι άνθρωποι ερμηνεύουν τα γεγονότα μέσα από το θεολογικό τους πρίσμα
Από τα λίγα στοιχεία που σου παράθεσα παραπάνω, αποδεικνύεται πως μια τέτοια μελέτη είναι δυσχερής αλλά σίγουρα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομολογουμένως. Ας περάσω τώρα σε μερικά παραδείγματα.
Τα αρχαιότερα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκής είναι τα αποσπάσματα της Γένεσης ( Β4, Γ24, Δ, ΣΤ, Ζ, Η, Θ1-9, ΙΒ, ΙΓ, ΙΘ, Κ, ΚΑ, ΚΔ, ΚΖ1-45), ορισμένα εδάφια από την Έξοδο και από τους Αριθμούς. Μελετώντας κανείς τα αρχαιότερα αποσπάσματα και τις νέες προσθήκες, μπορεί να βγάλει πολλά συμπεράσματα.
Η συμπλήρωση της Γένεσης έγινε σε δύο ακόμα φάσεις, μία περίπου στα τέλη του 8ου π. Χ αιώνα, λίγες δεκαετίες δηλαδή μετά τα αρχαιότερα κείμενα και άλλη μία στη λεγόμενη "Ιερατική περίοδο", δηλαδή μετά την καταστροφή του πρώτου Ναού, περίπου το 586 π. Χ.
Γενικά, θα δεις πως σχεδόν κανένα βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης δεν γράφτηκε ολόκληρο και από έναν συγγραφέα, ή τουλάχιστον τα αρχικά κείμενα υπέστησαν τροποποιήσεις, αφαιρέσεις ίσως και προσθήκες. Τους λόγους μπορείς να τους φανταστείς, αρκεί να μελετήσεις λιγο και το χρονικό πλαίσιο καθώς και το τι συνέβαινε στον εβραικό αλλά και στους γύρω λαούς εκείνες τις περιόδους. Το πλέον ακέραιο και αυθεντικό είναι το βιβλίο του προφήτη Ιεζεκιήλ. Μελετώντας τα κείμενα θα δεις εμφανέστατες διαφορές στο ύφος γραφής και στη φιλοσοφία.
Ο μονοθεισμός και από ποιούς προωθήθηκε είναι ένα άλλο μεγάλο θέμα. Σίγουρα οι εβραίοι, στα πολύ αρχικά στάδια της ιστορίας τους ήταν πολυθειστές, όταν ακόμα ο όρος "εβραίος" δεν υπήρχε. Η απορία του Άβραμ όταν του μίλησε ο Θεός, σχετικά με το ποιός Θεός είναι αυτός, είναι μια σαφής αναφορά σε αυτό που λέω. Η επιθυμία του λαού που περίμενε το Μωυσή κάτω από το όρος Σινά, να τους δώσει ο Ααρών ένα νέο Θεό να πιστέψουν (κι εκείνος τους έφτιαξε ένα χρυσό μοσχάρι) είναι μια έμμεση αναφορά στο ότι οι αυτοεξόριστοι φυγάδες από την Αίγυπτο (πολυθειστικό κράτος) είχαν αρχίσει να επιθυμούν έναν Θεό.
Πολλοί άλλοι εξωχριστιανικοί κύκλοι, των οποίων η αξιοπιστία δεν μένει παρά να ελεγχθεί, ισχυρίζονται πως και οι πρόγονοί μας ήταν κατά βάση μονοθειστές, τουλάχιστον σε ανώτερα επίπεδα γνώσης. Θα έχεις ακούσει φαντάζομαι να ισχυρίζονται πως ο Ορφισμός ήταν μονοθειστική θρησκεία ή πως ακόμα και το Δωδεκάθεο δεν ήταν τίποτε άλλο παρά λατρεία του ενός Θεού Δία, με τις διαφορετικές του εκφάνσεις (π. χ Δίας - Άδης με αναγραμματισμό). Αυτά τα θέματα τα γνωρίζεις, όμως, καλύτερα από εμένα.
Το σίγουρο είναι πως ο μονοθεισμός ήταν ιδιαίτερα αποδεκτός από τους εβραίους, που τον στήριξαν με πάθος και, κατά τη γνώμη μου, ήταν εκείνοι που πρώτοι "έμπλεξαν" τόσο πολύ την έννοια του Θεού με τα εθνικά τους ζητήματα...

OANNHSEA
11-03-07, 13:30
Δύο μόνο επισημάνσεις:
Πρώτον, η ακρίβεια της βίβλου όσον αναφορά τις τοποθεσίες είναι κάτι παραπάνω από ακριβής. Μελετώντας την έχουν βρει μέχρι και πηγάδια ή ακριβείς τοποθεσίες - ακόμα και ένα ορυχείο. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος εάν τα γραφόμενα έγιναν πραγματικά σε αυτές τις τοποθεσίες ή οι τοποθεσίες μπήκαν μετά για του λόγου το αληθές.
Δεύτερον, είναι η δυσκολία κατανόησης που έχουν όλοι οι σημερινοί μελετητές για την αρχαία θρησκεία των εβραίων. Ο πολιθείσμός ήταν ευρήτατα διαδεδομένος στους εβραίους. Ακόμα και στην ιεραρχία τους άλλοι βασιλείς ήταν μονοθεϊστές και άλλοι ακολουθούσαν άλλα δόγματα. Φυσικά και οι δύο ακολούθησαν τους δικούς τους διωγμούς εναντίων των "άλλων". Η δυσκολία κατανόησης φυσικά μεγαλώνει καθώς οι εβραίοι πήραν στοιχεία στην θρησκεία τους όχι μόνο από την Σουμερία, αλλά και από την Αίγυπτο και από τις θρησκείες των λαών που τους περιέβαλαν (π.χ. Φιλισταίοι).

Μιχάλη, δυστηχώς ούτε το βιβλίο του Ιεζεκιήλ δεν είναι ακέραιο. Εκτός εάν είχαν την συνήθεια να τελειώνουν τόσο απότομα την συγγραφή ενός βιβλίου. Επίσης θα πρόσθετα ότι είναι το μόνο βιβλίο για το οποίο υπήρχαν αντιπαραθέσεις στα αρχαία χρόνια...
Το κακό είναι ότι μεγάλο μέρος των κειμένων χάθηκε στις απανωτές καταστροφές των ναού...

lifo
14-05-07, 17:07
Οι Φιλλισταίοι πάντως έχω ακούσει πως πέστευαν στον Dagon. Τώρα να ισχύει, δεν ξέρω... :confused:

leo morpheus
15-05-07, 17:02
Οι Φιλλισταίοι πάντως έχω ακούσει πως πέστευαν στον Dagon. Τώρα να ισχύει, δεν ξέρω... :confused:

Οι Φιλισταίοι όμως δεν ήταν Εβραίοι και μάλιστα δεν τα πήγαιναν και τόσο καλά...

beetlejuice
05-08-10, 16:36
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Baal_Ugarit_Louvre_AO17330.jpg/180px-Baal_Ugarit_Louvre_AO17330.jpg
Ο Βάαλ. Ο κεντρικός θεός του πανθεόυ της πολυθεϊστικής θρησκείας της Καναάν.


3 περίπου χρόνια μετά το άνοιγμα αυτού του thread, επανέρχομαι για να μοιραστώ μαζί σας νέες πληροφορίες και λεπτομέρειες για την αρχαία πολυθεϊστική θρησκεία των Ιουδαίων.

Εδώ και μερικούς μήνες βρίσκομαι σε επαφές με τη βασική εκπρόσωπο για την αναβίωση της αρχαίας Καναανίτικης Θρησκείας. Της πολυθεϊστικής δηλαδή παράδοσης των ανθρώπων που διέμεναν στην περιοχή της Καναάν (ή Χαναάν) πριν τον ερχομό του μονοθεισμού! Με την κυρία αυτή έκανα μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που θα έχετε τη δυνατότητα να διαβάσετε στις αρχές Σεπτέμβρη στο περιοδικό ΑΒΑΤΟΝ. Λίγο καιρό αργότερα θα είναι διαθέσιμη και μέσα από την πύλη του Metafysiko.gr.

Μπορείτε να βρείτε αρκετές πληροφορίες για την θρησκεία αυτή στο http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion. Παρατηρώντας τα μέλη του πανθεόυ της, διαπιστώνουμε πως όντως ο Γιαχβέ των σύγχρονων μονοθεϊστών εβραίων και χριστιανών, αποτελούσε θεό που λατρευόταν και στην αρχαία εποχή! Για να κάνω έναν υποθετικό παραλληλισμό επιστημονικής φαντασίας, φανταστείτε μια σύγχρονη ελληνική θρησκεία με έναν και μοναδικό θεό τον Απόλλωνα.
Τα κείμενα που έχουμε σήμερα στην διάθεσή μας έχουν βρεθεί από ανασκαφές στην αρχαία πόλη Ugarit (http://en.wikipedia.org/wiki/Ugarit).

Γεγονός είναι πάντως πως όσο η έρευνα προχωρά, προκύπτουν αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με την πολεμική που ασκήθηκε στην αρχαία Καναανίτικη θρησκεία από τους μονοθεϊστές που εν τέλει υπερίσχυσαν (τι μου θυμίζει άραγε αυτό; ).

Ενδεικτικά αναφέρω πως στο 33:50-56 διαβάζουμε: "Και ο Κύριος μίλησε στον Μωυσή, στις πεδιάδες τού Μωάβ, κοντά στον Ιορδάνη, απέναντι στην Ιεριχώ, λέγοντας: Μίλησε στους γιους Ισραήλ, και πες τους: Αφού διαβείτε τον Ιορδάνη, στη γη Χαναάν, θα διώξετε όλους τους κατοίκους τής γης από μπροστά σας, και θα καταστρέψετε όλες τις εικόνες τους, και θα καταστρέψετε όλα τα χυτά είδωλά τους, και θα κατεδαφίσετε όλους τους βωμούς τους και θα κυριεύσετε τη γη, και θα κατοικήσετε σ' αυτή επειδή, σε σας έδωσα αυτή τη γη για κληρονομιά και θα διαμοιραστείτε τη γη με κλήρους ανάμεσα στις συγγένειές σας στους περισσότερους θα δώσετε περισσότερη κληρονομιά, και στους λιγότερους θα δώσετε λιγότερη κληρονομιά του καθενός η κληρονομιά θα είναι στο μέρος όπου πέσει ο κλήρος του σύμφωνα με τις φυλές των πατέρων σας θα κληρονομήσετε. Αν, όμως, δεν διώξετε τους κατοίκους τής γης από μπροστά σας, τότε όσους θα αφήνατε απ' αυτούς να μένουν, θα είναι στα μάτια σας αγκάθια, και κεντριά στα πλευρά σας, και θα σας ενοχλούν στον τόπο, όπου θα κατοικείτε κι ακόμα, καθώς στοχαζόμουν να κάνω σ' αυτούς, έτσι θα κάνω σε σας".


καθώς επίσης και στο Βασιλειών, ΙΗ, 40 όπου και ο θεός δίνει εντολή στον Ηλία να σφάξει τους ιερείς των πολυθεϊστών αδελφών του: «καὶ εἶπεν ᾿Ηλιοὺ πρὸς τὸν λαόν· συλλάβετε τοὺς προφήτας τοῦ Βάαλ, μηδεὶς σωθήτω ἐξ αὐτῶν· καὶ συνέλαβον αὐτούς, καὶ κατάγει αὐτοὺς ᾿Ηλιοὺ εἰς τὸν χειμάρρουν Κισσῶν καὶ ἔσφαξεν αὐτοὺς ἐκεῖ.»


Επιπροσθέτως, πολύ αργότερα από την καταστροφή της Ugarit και τη μετάβαση στον μονοθεϊσμό (γεγονός που τοποθετείται γύρω στο 1200-1000 π.α.χ.χ), εντοπίζονται δύο Ιουδαίοι βασιλιάδες του βασιλείου του Ιούδα που αναγκάζονται να πάρουν δραστικά μέτρα για την καταπολέμηση της αρχαίας θρησκείας! Πιο συγκεκριμένα ο Ιωσίας (http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CF%89%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82) και ο Εζεκίας (http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%B6%CE%B5%CE%BA%CE%AF%CE%B1%CF%82) πραγματοποιούν "εκκαθάριση των δημόσιων χώρων από κάθε τι ειδωλολατρικό", απαγορεύοντας με νόμους την παραδοσιακή λατρεία...


Αξίζει να αναφέρω τέλος ότι παρουσιάζονται και αρκετές ομοιότητες μεταξύ Ελλήνων και Καναανιτών θεών. Όλα αυτά θα έχετε τη δυνατότητα να τα διαβάσετε σύντομα!

beetlejuice
21-10-10, 10:16
Η συνέντευξη με την Tess Dawson για την οποία είχα κάνει λόγο στο προηγούμενο μήνυμά μου, βρίσκεται από σήμερα στο http://meta-journalist.blogspot.com/2010/10/tess-dawson.html . Σύντομα και στις σελίδες του metafysiko.gr! ;)

Satan
12-11-10, 07:56
οι Βικινγκς, οι Κελτες και οι υπολοιποι λαοι της Β. Ευρωπης αποδεκατιστουν απο τους φεροντες το σταυρο σταυροφορους, πολυ πριν οι αυτοχθονες λαοι της Ν. Αμερικης κατακρεουργηθουν και αναγκαστουν να βαπτιστουν χριστιανοι, πολυ πριν οι ιεραποστολοι φτασουν στα νησια της Πολυνησιας και φερουν τον "πολιτισμο" στους ντοπιους κατοικους.

Βασικά οι εκπολιτιστικές σφαγές, υπήρχαν και πρίν και υπάρχουν και μετά τον Χριστιανισμό.

Μήπως σήμερα οι Αμερικάνοι σφάζουν για τον Χριστιανισμό;