Home » Συνεντεύξεις, από Μέλος Κοινότητα του Μεταφυσικού
Συνεντεύξεις από Μέλος Κοινότητα του Μεταφυσικού

Δρ. Χρήστος Παϊζης και Αστρολογία

106

Ξεκινώντας τη συζήτηση αυτή, θα θέλαμε να μας πείτε λίγα λόγια για εσάς. Για την καταγωγή σας, την καριέρα σας και την τωρινή σας εργασία…
Γεννήθηκα το 1956 στον Αστακό της Αιτωλοακαρνανίας, ζω στη Αθήνα από το 1968 περίπου, σπούδασα Φιλολογία και Φιλοσοφία στα πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης, συνέχισα με μεταπτυχιακές σπουδές και Δοκτορά στη Φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο Αθηνών.
Έχω εργαστεί χρόνια στην εκπαίδευση, σε ιδιωτικά και σε δημόσια σχολεία. Με την αστρολογία ασχολούμαι συστηματικά από το 1990, έχω εκδώσει πάνω από 500 άρθρα και γύρω στα 16 βιβλία. Διδάσκω αστρολογία στην αίθουσα ALS εδώ και 4 χρόνια, κυρίως την αρχαία ελληνική αστρολογία… Αυτά γενικά μιλώντας, είναι το πολύ σύντομο βιογραφικό μου.

Είναι κάπως παράξενο που αφήσατε στην άκρη τη καριέρα ενός ακαδημαϊκού και ασχοληθήκατε με την αστρολογία.

Κοιτάξτε… μελετώντας τα αρχαία ελληνικά κείμενα βρήκα τον Πτολεμαίο και συγκεκριμένα την Τετράβιβλο. Κάπως έτσι έφτασα και σε άλλους αρχαίους Έλληνες αστρολόγους, όπως τον Πρόκλο, τους οποίους μελέτησα στο πρωτότυπο αρχαίο κείμενο, δυνατότητα που μου πρόσφεραν οι σπουδές μου.
Οπότε, διαβάζοντάς τους ήθελα να εφαρμόσω την επιστήμη τους σ’ εμένα. Άρχισα λοιπόν να καταστρώνω ωροσκόπια, συνειδητοποιώντας γρήγορα τη μεγάλη τους λειτουργικότητα. Έκτοτε, άρχισα να ερευνώ περισσότερο την αστρολογία, συνδυάζοντάς την πάντα με τη φιλοσοφία.
Στη συνέχεια, μελέτησα μεγάλους Λατίνους αστρολόγους, όπως τον Μάρκο Μανίλιο, φτάνοντας μέχρι τις νεώτερες τάσεις, τη γερμανική σχολή με τον Ebertin, τον Κράφτ, όπως και διαφορετικές μορφές ευρωπαϊκής αστρολογικής σκέψης, την αγγλική, τη γαλλική, την ιταλική κ.ο.κ.

Αναφέρατε την αρχαία Ελληνική Αστρολογία. Τι ακριβώς είναι αυτή;
Η αρχαία Ελληνική Αστρολογία δουλεύει μόνο με τους πρώτους 7 πλανήτες, και δίνει πάρα πολύ μεγάλη σημασία στις διάφορες διαιρέσεις των ζωδίων, που δεν είναι μόνο αυτές που ξέρουμε εμείς σήμερα –ζώδια φωτιάς, αέρα κτλ– αλλά και πολλές άλλες. Επίσης, δουλεύει με κάθε μοίρα του ζωδιακού χωριστά και δίνει μεγάλη σημασία σε αυτά που λέγονται «ενεργειακά φορτισμένα σημεία του ζωδιακού». Δηλαδή, κάποια σημεία του ζωδιακού, τα οποία έχουν μία ιδιαίτερη βαρύτητα.
Μάλιστα, έχουν γίνει εκπληκτικές εργασίες πάνω στα σημεία, όπου οι πλανήτες έχουν ιδιαίτερα δυναμική, αυτό που λέμε εξάρσεις, πτώσεις, θέσεις, αδυναμίες των πλανητών. Το σύστημα της αρχαίας Ελληνικής Αστρολογίας βασίζεται πάρα πολύ στις «θεμελιώδεις δυνάμεις των πλανητών» και αυτό προσπαθεί να το αξιοποιήσει στο έπακρο. Φυσικά, είναι ένα πολύπλοκο σύστημα, και εξαιρετικά δύσκολο.

Θεωρείτε πως η αστρολογία είναι επιστήμη ή τέχνη;
Θα σας αποδείξω αμέσως ότι η αστρολογία είναι εμπειρική επιστήμη. Προσέξτε: ένας φυσικός για να πει ότι ένα σώμα που έχει βάρος πέφτει, ξεκινάει από μία παρατήρηση. Μετά κάνει μία υπόθεση: «μήπως κάθε σώμα που έχει βάρος πέφτει;»
Μετά το ελέγχει πειραματικά, βλέπει τα σώματα που έχουν βάρος να πέφτουν, και όταν το κάνει αυτό γενικεύει και λέει: «κάθε σώμα που έχει βάρος πέφτει». Αυτή είναι η περίφημη επαγωγή των θετικών επιστημών.
Με τον ίδιο τρόπο δουλεύει και η αστρολογία, παρατηρεί ότι όσοι έχουν γεννηθεί στο ζώδιο του Λέοντα για παράδειγμα, έχουν τα «χ», «ψ» χαρακτηριστικά και αρχίζει πλέον πειραματικά να ελέγχει εάν αυτά υφίστανται σ’ όλους τους Λέοντες. Εάν δει ότι τα έχουν έστω και σε γενικό βαθμό, γενικεύει και λέει: «το ζώδιο του Λέοντα έχει τα ‘‘χ’’, ‘‘ψ’’ χαρακτηριστικά».
Πιο συγκεκριμένα, ένας αστρολόγος παρατηρεί ότι όταν έχουμε πολέμους, έχουμε σκληρές όψεις μεταξύ Άρη, Κρόνου και Πλούτωνα. Αυτή είναι η υπόθεση από την οποία ξεκινάει ο αστρολόγος. Τι θα κάνει τώρα; Θα ψάξει σε όλους τους πολέμους της ιστορίας να δει εάν υπήρχε ενεργής παρουσία του Άρη, του Κρόνου και του Πλούτωνα.
Αν κάτι τέτοιο ισχύει, θα γενικεύσει και θα πει: «Άρης, Κρόνος, Πλούτωνας μπορεί να παράγουν πόλεμο». Και αν αυτή τη στιγμή που μιλάμε υπάρχει σκληρή εμπλοκή Άρη, Κρόνου, Πλούτωνα, θα τολμήσει να πει ότι υπάρχει κίνδυνος πολέμου. Πέστε μου, είναι αυτό ψυχρή στατιστική ή όχι;
Ξέρετε, δυο Γάλλοι ψυχολόγοι, οι Γκογκελέν, είχαν ξεκινήσει πριν χρόνια μία μελέτη για να απομυθοποιήσουν την αστρολογία. Ξέρετε ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Μετά από στατιστική έρευνα 6 ετών, έγιναν οι πλέον ένθερμοι οπαδοί της αστρολογίας!
Τώρα, ο καλλιτεχνικός (αν μου επιτρέπεται ο όρος) τομέας της αστρολογίας είναι ο εξής: ας υποθέσουμε ότι εγώ ξέρω αυτή τη στιγμή τα πάντα στο χώρο της αστρολογίας, όμως πρέπει να κάνω μία πρόβλεψη για εσάς. Θα πρέπει όλα αυτά τα δεδομένα να τα επεξεργαστώ, και μετά να τα μορφοποιήσω για να μπορέσω με βάση αυτών να παράγω μία κρίση για το άτομό σας και για τα γεγονότα εκείνα που θα ακολουθήσουν τους επόμενους μήνες.
Αυτή η μορφοποίηση και αυτή η επεξεργασία θέλει σε μεγάλο βαθμό την έμπνευσή της για να μπορέσει να λειτουργήσει. Αλλά, από τη στιγμή που μιλάμε για «έμπνευση» έχουμε μπει σε ένα τομέα καθαρά καλλιτεχνικό! Αλλά θα σας πω κάτι, οι αρχαίοι θεωρούσαν τέχνη και την ιατρική, γιατί;
Φανταστείτε έναν γιατρό, ο οποίος παίζει στα δάχτυλα την ιατρική επιστήμη και τις γνώσεις που αυτή έχει συγκεντρώσει. Μπορεί σίγουρα να κάνει διάγνωση; Όχι! Θα πρέπει να διαθέτει κάποιο, και μην παρεξηγήσετε εδώ τη λέξη, ταλέντο, βασιζόμενος βέβαια στα δεδομένα της ιατρικής επιστήμης.
Γι’ αυτό το λόγο μπορεί κάποιος κατά τα άλλα άριστος γνώστης της ιατρικής, να μην μπορέσει να κάνει μια καλή διάγνωση, γιατί ακριβώς δεν έχει τη δυνατότητα να παράγει τη σωστή κρίση βασιζόμενος σε κάθε δεδομένο.
Με την ίδια λογική, και η αστρολογία θέλει ένα ταλέντο για να μπορέσει να παραχθεί η κρίση, που η κρίση μπορεί να είναι διάγνωση για το χαρακτήρα ή πρόβλεψη για μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

Ποια είναι όμως η διαφορά ανάμεσα στους αστρολόγους της τηλεόρασης και των εφημερίδων, με εκείνους που κοπιάζουν πάνω από περίπλοκους υπολογισμούς;
Δεν θα κατακρίνω κανέναν συνάδελφο εδώ, ο οποίος μετέχει στη showbiz της αστρολογίας. Μόνο που εκ των πραγμάτων, η showbiz συνεπάγεται κάποια φθορά. Άρα, ακόμα και αν έχει τις καλύτερες προθέσεις, δεν θα μπορέσει να αποδώσει στο αυστηρά επιστημονικό μέρος.
Προσωπικά, πιστεύω ότι οι συνάδελφοι αυτοί έχουν αποφασίσει να θυσιάσουν τον επιστημονικό τους εαυτό –κατά τα άλλα τους εκτιμώ, θέλω να το τονίσω αυτό– για να μπορέσουν ακριβώς να επιβιώσουν.
Αλλά θα σας πω κάτι, ακόμα κι όταν κάποιος ξεκινά με την καλύτερη πρόθεση την πορεία του στο χώρο αυτό της λαϊκής αστρολογίας, στο τεράστιο αυτό καταναλωτικό χωνευτήρι, θα χαθεί και ο ίδιος, θα αλλοτριωθεί και θα χάσει την αστρολογική του ταυτότητα…

Εν τέλει, είναι η θέση των άστρων που προσφέρουν την πληροφορία για τα μελλούμενα ή μήπως οι προβλέψεις πηγάζουν από το ίδιο το άτομο;
Κοιτάξτε να δείτε, η αστρολογία βασίζεται σε κάποια δεδομένα, ότι ο άνθρωπος δεν είναι ανεξάρτητος από το σύμπαν, και επηρεάζεται από τις «κοσμικές επιρροές». Μάλιστα, ο μεγαλύτερος, κατά τη γνώμη μου αστρολόγος του 20ου αιώνα, ο Reinhold Ebertin, στο βασικό του έργο Οι Συνδυασμοί Κοσμικών Επιρροών αναλύει τη θέση του ανθρώπου μες στο σύμπαν και πώς αυτός επηρεάζεται από τους διάφορους πλανητικούς συνδυασμούς οι οποίοι καθημερινά σχηματίζονται. Βέβαια, ο αστρολόγος αυτό κάνει, αναλύει τους πλανητικούς συνδυασμούς.
Φυσικά, κανείς αστρολόγος δεν είναι αυτός ο οποίος στα σοβαρά θα αρνηθεί την ύπαρξη άλλων παραγόντων στη δημιουργία της ψυχοδομής. Αλίμονο! Το περιβάλλον παίζει καθοριστικό ρόλο, το κύτταρο (η κληρονομικότητα) παίζει επίσης καθοριστικό ρόλο, η παιδική ηλικία παίζει μεγάλο ρόλο.
Θα σας πω κάτι πάρα πολύ απλό, έστω ότι εγώ και εσείς γεννηθήκαμε την ίδια ημέρα, έχουμε λοιπόν σχεδόν τις ίδιες πλανητικές όψεις, όμως αναπτυσσόμαστε τελείως διαφορετικά, γιατί; Παίζει καθοριστικό ρόλο το περιβάλλον στο οποίο βρεθήκαμε.
Μια όψη βίας είναι η όψη Άρη-Πλούτωνα, εάν δυο άτομα έχουν αυτήν την όψη στο ωροσκόπιό τους, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα είναι εξαιρετικά βίαια – θα παίξει ρόλο το περιβάλλον στο πώς θα διαχειριστούν αυτό το έντονο δυναμικό που υπάρχει μέσα τους.
Η δυναμική υπάρχει, το πώς θα αξιοποιηθεί εξαρτάται πάντα από το περιβάλλον. Άλλωστε, αυτό είναι γνωστό και από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, ότι δηλαδή υπάρχουν μέσα μας δυνατότητες και πως το περιβάλλον είναι αυτό που θα προχωρήσει στην εξωτερίκευσή τους.
Άρα, και ο επιστήμονας αστρολόγος δέχεται ότι υπάρχει δυναμική αλλά το πώς ακριβώς θα εκφραστεί καθορίζεται από το περιβάλλον. Και αν θέλετε, γι’ αυτό έχει σημασία η όποια συμβουλευτική παρέμβαση του αστρολόγου. Θα πει με ποιον τρόπο μπορεί να αξιοποιηθεί η δυναμική που υπάρχει.

Μήπως όμως εμπλέκονται και κάποιοι παραφυσικοί μηχανισμοί κατά τη διάρκεια της αστρολογικής πρόβλεψης;
Η επιστημονική αστρολογία προσπαθεί να βάλει σε παρένθεση τις όποιες παραφυσικές παραπλεύρους. Δέχεται ότι υπάρχει κάποια περίεργη σημειολογία –η αστρολογία είναι ουσιαστικά σημειολογία– όπου οι πλανητικοί συνδυασμοί είναι σημάδια, τα οποία όταν εμφανίζονται συνδέονται με κάποια γεγονότα.
Προσέξτε, δεν μιλάμε για σχέση αίτιου-αποτελέσματος. Για παράδειγμα, επειδή υπάρχει σχέση Άρης-Κρόνος, αυτό σημαίνει θάνατος. Δεν είναι όμως ο Άρης-Κρόνος που παράγει το θάνατο, απλά όταν υπάρχει θάνατος υπάρχει και Άρης-Κρόνος.
Αυτή είναι η αρχή της συγχρονικότητας που ανέλυσε ο μεγάλος ψυχαναλυτής Καρλ Γιουνγκ. Και τι λεει αυτή η αρχή; Ότι όταν δυο συμβάντα εμφανίζονται μαζί, το ένα δεν αποτελεί αίτιου του άλλου, απλώς συνυπάρχουν, ενώ το ένα είναι σημειοδότης του άλλου!
Πάρτε για παράδειγμα τους σεισμούς. Όταν σημειώνονται σεισμοί, έχουμε τους «χ» πλανητικούς συνδυασμούς. Επομένως, ο αστρολόγος όταν δει στον ουρανό τους ίδιους πλανητικούς συνδυασμούς, γνωρίζει πως σχετίζονται με φυσικές καταστροφές.
Δεν είναι το πλανητικό συμβάν που παράγει την καταστροφή, απλώς το πλανητικό συμβάν λειτουργεί ως σημειοδότης.
Και γι’ αυτό το λόγο, η έννοια του σημείου είναι καθοριστική έννοια στη σύγχρονη αστρολογία. Οι πλανητικοί συνδυασμοί είναι αυτά τα σήματα και ο αστρολόγος είναι ο αποκωδικοποιητής. Προσέξτε όμως: ο αστρολόγος ποτέ του δεν πρέπει να είναι κατηγορηματικός!
Η απολυτότητα στην αστρολογία είναι έγκλημα, όπως και σε οποιαδήποτε άλλη επιστήμη. Αν με ρωτήσει κάποιος ποιος είμαι, δεν θα του απαντήσω «αστρολόγος», αλλά «ερμηνευτής αστρολογικών συμβόλων», ή αν θέλετε, «αστρο-σημειολόγος»…

Λέγεται πως η αστρολογία δεν προβλέπει αλλά καταγράφει τάσεις. Αν αληθεύει αυτό, τότε οι τάσεις αυτές πώς και γιατί απεικονίζονται στα άστρα; Πώς γίνεται ήλιοι και πλανήτες που βρίσκονται έτη φωτός μακριά να σχετίζονται με τη δική μας καθημερινότητα;
Κατ’ αρχήν, όπως σας είπα και προηγουμένως, τα λαμβάνουμε όλα ως σημεία –και θέλω να το τονίζω αυτό– δεν σημαίνει δηλαδή ότι ο πλανήτης Πλούτωνας πετάει μία περίεργη ακτινοβολία και αυτή τη στιγμή επιδρά σ’ εμάς.
Προσωπικά διαφωνώ με την ενεργειακή άποψη πως κάτι περίεργο μας επηρεάζει. Μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο, αλλά ακόμη δεν έχει αποδειχθεί. Ως εκ τούτου, μένω σε ό,τι μπορεί να σταθεί επιστημονικά – η αρχή της συγχρονικότητας.
Δηλαδή, δεν επηρεάζει ο πλανήτης, απλώς η εμφάνιση του πλανήτη ταυτίζεται συγχρονικά με τα «χ», «ψ» γεγονότα. Άρα, εγώ ως αστρολόγος τι είμαι; Ένας στατιστικολόγος που βασίζεται στη συγχρονικότητα και προσπαθεί να ερμηνεύσει τα αστρολογικά σημεία. Αυτό ακριβώς!

Και τι γίνεται με το θέμα της ελεύθερης βούλησης;
Η ελεύθερη βούληση αφορά περισσότερο τη φιλοσοφία, παρά την αστρολογία. Γνώμη μου είναι ότι υπάρχει η φαινομενική και η ουσιαστική ελευθερία. Δηλαδή, φαινομενικά είμαι ελεύθερος να κάνω οτιδήποτε, είμαι ελεύθερος αυτή τη στιγμή που μιλάμε να σηκωθώ και να πέσω από το μπαλκόνι. Είμαι ελεύθερος, αλλά δεν το κάνω γιατί καθορίζομαι από μία σειρά από άλλους παράγοντες.
Άρα, σε ένα πρώτο επίπεδο, υπάρχει μία φαινομενική ελευθερία. Σε ένα δεύτερο επίπεδο όμως, κάθε άνθρωπος καθορίζεται από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται, από το κύτταρο το οποίο κουβαλάει, από τις ψυχολογικές συνιστώσες τις οποίες τον έχουν διαμορφώσει στα πρώτα χρόνια της ηλικίας του, αλλά και από τις αστρολογικές παραμέτρους.
Εάν πούμε ότι ο άνθρωπος είναι το σύνολο όλων αυτών των παραγόντων, πείτε μου εσείς, πού βρίσκεται αυτό που λέμε «ελεύθερο εγώ»; Πολλοί μεγάλοι στοχαστές αρνούνται την ύπαρξη της ελεύθερης βούλησης!
Στο χώρο της αστρολογίας, υπάρχει μία ολόκληρη σχολή από το Αμβούργο, η οποία αρνείται την ελεύθερη βούληση, και η οποία υποστηρίζει ότι ο άνθρωπος είναι εξαρτημένος από μία σειρά παράγοντες μέσα στους οποίους, εκτός από τους κοινωνικούς, πολιτικούς, κληρονομικούς και άλλους, είναι και οι αστρολογικοί προσδιορισμοί.
Βέβαια, η επίσημη θέση των αστρολογικών σχολών είναι πολύ απλή: υπάρχουν τάσεις και πλανητικές επιρροές και ο άνθρωπος χειρίζεται αυτές τις τάσεις. Είναι ελεύθερος δηλαδή μέσα σε προδιαγεγραμμένα πλαίσια. Αλλά προσωπικά, δεν συμφωνώ μ’ αυτή την άποψη…

Τελευταία, το 2012 αποδείχτηκε σημείο αναφοράς για όλα σχεδόν τα παράξενα φαινόμενα και τους εναλλακτικούς τρόπους σκέψης. Η αστρολογία τι έχει να πει για το 2012;

Αστρολογικά, το 2012 είναι μία χρονιά πρόκληση. Σίγουρα θα είναι η εποχή όπου θα έχουμε, για να χρησιμοποιήσω την έκφραση του Νίτσε, «αντιστροφή των αξιών», θα έρθουν τα πάνω-κάτω, όπως θα λέγαμε κοινώς. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση το τέλος του κόσμου και είναι γελοίο να το κουβεντιάζουμε έτσι. Σημαίνει τέλος μίας μορφής κόσμου!
Μα να σας πω κάτι, μήπως αυτό δεν ξεκίνησε ήδη; Σε επίπεδο κλιματολογικό, σε επίπεδο οικονομικό, σε επίπεδο πολιτικό… ανατρέπονται όλα. Θεωρώ πως αυτή η αποδόμηση θα προχωρήσει ακόμα περισσότερο και θα συνεχιστεί με κάποια πολύ ισχυρά γεγονότα σε κάθε τομέα: γεωπολιτικό, γεωφυσικό κ.ο.κ..
Δυστυχώς δεν νομίζω ότι αυτό το οποίο θα ακολουθήσει θα είναι ό,τι πιο ευχάριστο υπάρχει, χωρίς να θέλω να γίνω καταστροφολόγος. Απλώς το ξέρουμε όλοι, όπως λέει και ο Παλαμάς, «όποιος ζητάει Ανάσταση, στο Γολγοθά ανεβαίνει», θα πρέπει να υπάρχει μία καθολική ανατροπή, για να μπορέσει ακριβώς να εμφανιστεί κάτι καινούργιο.

Είπατε ότι όσα θα γίνουν το 2012 δεν θα είναι και τα πιο ευχάριστα. Τι εννοείτε;
Κοιτάξτε, κανένα μεγάλο γεγονός στην ιστορία δεν έγινε με τον ευκολότερο τρόπο. Πολλοί spiritual και new age κύκλοι υποστηρίζουν ότι το 2012 θα γίνει ένα συνειδησιακό άλμα της ανθρωπότητας. Ναι, αλλά και αυτοί ακόμα μιλούν για μία διαδικασία κάθαρσης πριν φτάσουμε στον «παράδεισο». Ακόμα και αυτοί, μέσα στη μεσσιανική εσχατολογική λογική που έχουν, δείχνουν να υποστηρίζουν κάτι τέτοιο.

Και για την Ελλάδα πιο συγκεκριμένα; Τι ακριβώς θα συμβεί το 2012;
Εννοείται ότι θα δούμε την αλλαγή και στη χώρα μας, αλλά το 2012 δεν την επηρεάζει περισσότερο από τις άλλες χώρες. Φαίνεται να είναι ένα φαινόμενο ευρύτερης δυναμικής. Μες την ευρύτερη δυναμική, θα παρασυρθεί και Ελλάδα μας.

Σύμφωνα πάντα με την αστρολογία, τι είναι να συμβεί από το 2013 και μετά;
Ξαναλέω, ο αστρολόγος επειδή είναι επιστήμονας, βασίζεται πάντα πάνω σε κάποιο εμπειρικό υλικό. Εάν λοιπόν πρώτα δεν υπάρχει το εμπειρικό υλικό του 2010 και του 2011, θα ήταν ανόητη, κενή ψευδοπροφητεία αν πω οτιδήποτε.


paizisx
Ποιος είναι ο Χρήστος Παϊζης;
Ο Δρ. Παΐζης Χρήστος είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, με μεταπτυχιακό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, διδάκτωρ φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και καθηγητής αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Alpine της Ζυρίχης (Affiliate).