Kenneth Humphreys
Αρχικός Τίτλος: Συνέντευξη Kenneth Humphreys (www.jesusneverexisted.com)
1. Αγαπητέ κ. Humphreys, μιλήστε μας για την προσπάθεια που κάνετε τα τελευταία χρόνια μέσω της ιστοσελίδας σας jesusneverexisted.com και μέσω του συγγραφικού σας έργου.
Η προσπάθειά μου να αποδείξω μέσω της ιστοσελίδας μου jesusneverexisted.com ότι ο Ιησούς δεν είναι ιστορικό πρόσωπο βρίσκεται ήδη στον όγδοο χρόνο και μάλλον έχω ήδη πετύχει τους μισούς από τους αρχικούς μου στόχους! Η ιστοσελίδα μου αυτή τη στιγμή περιέχει περίπου 150 άρθρα μεταφρασμένα σε εφτά γλώσσες. Κάθε τέσσερις με έξι εβδομάδες η ιστοσελίδα ανανεώνεται με νέο υλικό. Εκατομμύρια επισκέπτες έχουν επισκεφτεί την ιστοσελίδα μόνο τον τελευταίο χρόνο ενώ στο φόρουμ οι συζητήσεις είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδεις. Ο πρώτος τόμος του βιβλίου μου Jesus Never Existed κυκλοφορεί εδώ και δύο χρόνια και έχει διατεθεί σε είκοσι οχτώ χώρες. Τον προηγούμενο χρόνο κυκλοφόρησε μία αναθεωρημένη έκδοση στην Ινδία ενώ ένα απόσπασμα του βιβλίου συμπεριλήφθηκε στην ανθολογία που επιμελήθηκε ο Tim Leedom, The Book Your Church Doesn’t Want You To Read. Ο δεύτερος τόμος του Jesus Never Existed αναμένεται να κυκλοφορήσει την άνοιξη και αν όλα πάνε καλά θα κυκλοφορήσει και στα ισπανικά.
2. Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας ώθησαν στο να ασχοληθείτε με το ζήτημα της ιστορικότητας του Ιησού και την κατασκευή της ιστοσελίδας jesusneverexisted.com;
Ουσιαστικά αυτό που με ώθησε να ασχοληθώ με αυτό το θέμα ήταν η απόφασή μου να γράψω ένα άρθρο για τις αιτίες που οδήγησαν τον κόσμο στις σκοτεινές εποχές του Μεσαίωνα, κάτι που μου κέντριζε το ενδιαφέρον από παιδί. Η επισκίαση του αρχαίου κόσμου ήταν μια τραγική εξέλιξη – που ακόμα και τώρα μας στοιχειώνει – και έτσι ποτέ μου δε πίστεψα στην ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι για όλα έφταιγαν οι βάρβαροι και η παρακμή και ότι η Εκκλησία ήταν εκείνη ουσιαστικά που είχε διατηρήσει τη φλόγα του πολιτισμού αναμμένη. Στην αρχή, διατηρούσα και εγώ τη πεποίθηση που έχουν ακόμα οι περισσότεροι άνθρωποι, ότι ο Ιησούς ήταν υπαρκτό, ιστορικό πρόσωπο. Στο κάτω κάτω, από τη στιγμή που υπήρχε ο Χριστιανισμός θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει και από κάπου. Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι τόσο ισχυρός που δύσκολα κανείς αρχίζει να αναζητάει πραγματικά στοιχεία. Όταν όμως αρχίσεις να το ψάχνεις περισσότερο αυτό που ανακαλύπτεις είναι ότι στη θέση του πραγματικού Ιησού υπάρχει μόνο το κενό. Υπάρχουν επομένως δύο σκάνδαλα που θα πρέπει να ξεσκεπαστούν: η επαίσχυντη ιστορία της Εκκλησίας και η εξοργιστική απάτη στην οποία βασίστηκε. Υπάρχει λοιπόν υλικό για πάρα πολλές ιστοσελίδες!
3. Αν κάποιος σας ζητούσε να του απαντήσετε συνοπτικά στο ερώτημα «Τελικά υπήρξε ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ;», τι ακριβώς θα του λέγατε;
Δεν υπάρχει καμία απόδειξη. Σε καμία πηγή της εποχής του Ιησού δεν γίνεται αναφορά στο πρόσωπό του, πράγμα παράξενο αν όλα όσα λέγονται για εκείνον είναι αλήθεια. Και τι γίνεται με τη φημολογούμενη ζωή και κληρονομιά αυτού του ανθρώπου που έχει όλα τα χαρακτηριστικά του μυθικού αρχετυπικού ήρωα, χωρίς ουσιαστικά καμία απτή απόδειξη που να συνδέει αυτό τον άνθρωπο με την ιστορία; Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι πρόκειται για μια τρανταχτή απάτη που εκμεταλλεύεται επιτυχώς τη ψυχολογική αδυναμία του ανθρώπινου μυαλού.
Ακόμα και οι βασικές λεπτομέρειες γύρω από τη γέννηση, τη ζωή και το θάνατο του Ιησού είναι αμφιλεγόμενες, αόριστες ή τελείως άγνωστες και καμία από αυτές δε μπορεί να επιβεβαιωθεί από την αρχαιολογία, κάποιο αρχαίο αντικείμενο ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο. Οι πράξεις δε που του αποδίδονται είναι απίθανες, αδύνατες ή απλώς φανταστικές και δε φαίνεται να επηρέασαν τα γεγονότα εκείνης της εποχής. Και παρόλο που είχε να φέρει εις πέρας μια πολύ σημαντική αποστολή δεν έγραψε τίποτα ο ίδιος ενώ τα όσα φέρεται να είπε δεν είναι αυθεντικά αλλά αναμασούν ιδέες που υπάρχουν σε παλαιότερα κείμενα. Όλα όσα έχουν γραφτεί για τον Ιησού φαίνεται να έχουν φτιαχτεί έτσι ώστε να ενσταλάζουν τη πίστη, να εμποδίζουν την κρίση και να επιβάλλουν συγκεκριμένα πρότυπα συμπεριφοράς.
Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το θέμα της «ιστορικότητας του Ιησού» δεν αφορά μόνο την ακαδημαϊκή έρευνα. Η δογματική αντίληψη που επιμένει στην ιστορικότητά του μας έχει επιβληθεί από κάποιους που έχουν τεράστια πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα. Υπάρχει ένας ιστός από παγκόσμιες μεγαλο-επιχειρήσεις που δεν είναι πρόθυμες να εγκαταλείψουν τον ουσιαστικό λόγο ύπαρξής τους, δηλαδή το πρόσωπο του Ιησού.
4. Λογικά θα έχετε έρθει σε επαφή με εκατοντάδες ανθρώπους, ενώ χιλιάδες θα είναι αυτοί που θα έχουν διαβάσει τις απόψεις σας. Ποιο είναι το feedback που εισπράττετε από την άποψη που υποστηρίζει την ανυπαρξία του Ιησού;
Όσον αφορά το feedback που λαμβάνω από τους ανθρώπους με τους οποίους έρχομαι σε επαφή θα έλεγα ότι είναι χωρισμένοι στα δύο. Σίγουρα όμως οι άνθρωποι που αρνούνται την ιστορικότητα του Ιησού αποτελούν τη μειοψηφία του πληθυσμού. Αλλά το ίδιο δε συμβαίνει σάμπως και με τους έξυπνους και ενημερωμένους ανθρώπους;! Προς το παρόν, ακόμα και αυτοί που δεν πιστεύουν σε κάποια θρησκεία θεωρούν δεδομένο το γεγονός ότι ο Ιησούς υπήρξε ιστορικά. Δεν αντιλαμβάνονται όμως πόσο εύθραυστος είναι αυτός ο ισχυρισμός. Από την άλλη, η ιστοριούλα του Θεανθρώπου ενισχύεται ολοένα και περισσότερο από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που αποφεύγουν να εξετάσουν προσεκτικά το θέμα. Συν το γεγονός ότι κάθε μέρα που περνά θεωρείται όλο και πιο ανεπίτρεπτο κάποιος να «προσβάλλει» τα θρησκευτικά πιστεύω μιας ομάδας ανθρώπων.
5. Ποιος κατά τη γνώμη σας είναι ο ρόλος του «αποστόλου Παύλου» στη διάδοση του χριστιανισμού; Ως γνωστόν οι επιστολές του γράφτηκαν αρκετά χρόνια πριν τη συγγραφή των ευαγγελίων.
Κατά τη γνώμη μου, η ύπαρξη του «Αποστόλου Παύλου» είναι ιδιαιτέρως απίθανη. Δε με πείθει καθόλου η ιστορία για τη ζωή του πριν ασπαστεί τον Χριστιανισμό, τότε που ήταν διώκτης του, ενώ τα δήθεν αποστολικά του ταξίδια δεν είναι τίποτα άλλο παρά ψεύτικες αφηγήσεις. Αυτό που φαίνεται να είναι αληθινό είναι κάποιες από τις επιστολές του – πιθανόν μόνο τέσσερις εξ αυτών – οι οποίες φαίνεται να δημιουργήθηκαν από την πένα κάποιου φανατικού θρησκευτικού ζηλωτή, ο οποίος πιθανόν να ονομαζόταν Παύλος. Το πότε ακριβώς γράφτηκαν είναι ένα πρόβλημα. Οι πιστοί αρέσκονται να τις τοποθετούν γύρω στο 50 μΧ αλλά ίσως να γράφτηκαν και έναν αιώνα αργότερα, λίγο πριν συλλεχθούν και δημοσιευτούν από τον Μαρκίωνα. Κατά τον 2ο αιώνα μΧ οι επιστολές του Παύλου εμπλουτίστηκαν και διαμορφώθηκαν από τους αντιπάλους του Ιησού και τελικά συμπεριλήφθηκαν στον Κανόνα της Καθολικής εκκλησίας αν και αρχικά θεωρήθηκαν γνωστικά κείμενα. Δεν είναι περίεργο ότι ο πρωτοπόρος «Απόστολος κατά των Εθνικών» μιλάει όπου βρεθεί και όπου σταθεί για τις προϋπάρχουσες θρησκευτικές κοινότητες; Η εικόνα του Παύλου ως θεμελιωτή της θρησκείας του Χριστιανισμού δεν είναι παρά ένα μεταγενέστερο, ιδεαλιστικό παραμύθι.
6. Οι ιστορίες που ακολουθούν τη φήμη του Ιησού (τις διαβάζουμε μέσα από τα ευαγγέλια) ομοιάζουν σε πάρα πολλές περιπτώσεις με μύθους και παραβολές που συναντούμε σε παραδόσεις άλλων λαών ή ακόμη και θαυματοποιών που έδρασαν την ίδια περίπου εποχή. Μπορείτε να μας αναφέρετε συνοπτικά ορισμένα τρανταχτά παραδείγματα;
Το μονοπάτι των «παραβολών του Ιησού» είναι τόσο καλά στρωμένο ώστε όταν κανείς κάνει αναφορά στις ομοιότητες που υπάρχουν με μύθους άλλων θρησκειών να παίρνει ως απάντηση το ότι «οι άλλες θρησκείες αντέγραψαν στοιχεία από τη ζωή του Ιησού». Εν μέρει, είμαι σίγουρος ότι αυτό είναι αλήθεια. Οι αγύρτες ιερείς του Μίθρα ήταν φτιαγμένοι από την ίδια πάστα που ήταν και οι ιερείς του Ιησού και σίγουρα θα είχαν αντιγράψει κάποιες «καλές ιστορίες» από τους αντιπάλους τους. Αυτό όμως σίγουρα που τραβάει το χαλί κάτω από τα πόδια των υποστηρικτών του Χριστιανισμού είναι η ίδια η μαρτυρία των Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι ειλικρινά αποδέχονται την ύπαρξη του «διαβόλου»! Και αν αναλογιστούμε ότι αυτό είναι κάτι για το οποίο μίλησαν όλες οι παγανιστικές θρησκείες εκατοντάδες χρόνια πριν αντιλαμβανόμαστε από πού προέρχεται τα μεγαλύτερα ποσοστά αντιγραφής.
Θέλετε παραδείγματα; Σχεδόν όλοι οι θεοί και οι ήρωες γεννήθηκαν με θαυματουργικό τρόπο, σημάδι της θεανθρώπινης φύσης τους. Το πιο αρχαίο παράδειγμα είναι πιθανόν ο Αιγυπτιακός θεός Ώρος ο οποίος νήπιο ακόμα χρειάστηκε να κρυφτεί για να σωθεί από τον εχθρό του, τον Σεθ. Οι αδερφοί Ρέμος και Ρωμύλος, ιδρυτές της Ρώμης είχαν ως πατέρας τους τον ’ρη και μητέρα τους μια Εστιάδα Παρθένα. Εδώ συναντάμε και το κλασσικό μοτίβο της θεότητας που έρχεται στον κόσμο από μια παρθένα, όπως και στον μύθο του Ηρακλή, του ’δωνη, του Ταμμούζ κ.α. Και από τη στιγμή που οι επίγειοι βασιλιάδες θεωρούνταν οι εκπρόσωποι του θεού στη γη, έπρεπε και οι θεοί να έχουν μια συνοδεία από πιστούς ακόλουθους ως αποδέκτες της σοφίας τους και μάρτυρες των θαυματουργικών πράξεών τους. Ο Μίθρας είχε μια ακολουθία από 12 μαθητές που αντιπροσώπευαν τους 12 αστερισμούς από τους οποίους περνούσε ο θεός-Ήλιος κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του και με τους οποίους μοιράστηκε το τελευταίο του ιερό γεύμα. Ο Διόνυσος μετέτρεψε το νερό σε κρασί, ένα τέχνασμα που αντέγραψε από τους πανούργους ιερείς του. Ο Απολλώνιος και ο Βούδας θεωρούνταν αμφότεροι «σοφοί» που μεταλαμπάδευαν τη σοφία τους στους υπολοίπους. Για την ακρίβεια στα βουδιστικά κείμενα βρίσκουμε ακόμα και αυτούσια «λόγια του Ιησού». Τα αποφθέγματα και οι «άθλοι» που δεν προέρχονταν από παγανιστικές πηγές, ήταν επηρεασμένες από την Ιουδαϊκή γραμματεία. Οι Χριστιανοί δεν αρνούνται απαραίτητα αυτές τις ομοιότητες αλλά τις μεταφράζουν ως αποδείξεις της «εκπλήρωσης των γραφών». Για όλους τους υπολοίπους όμως είναι καθαρή αντιγραφή.
7. Ποια ήταν κατά τη γνώμη σας οι λόγοι που οδήγησαν τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο να κηρύξει το χριστιανισμό ως την επίσημη θρησκεία της Ρωμαϊκής – και μετέπειτα Βυζαντινής – αυτοκρατορίας; Ποια κέντρα εξυπηρέτησε μεσομακροπρόθεσμα η επιλογή αυτή;
Θα σας απαντήσω σύντομα. Ο Κωνσταντίνος ήταν ένας ανελέητος και φιλόδοξος πρίγκιπας ο οποίος όμως δεν ανέλαβε αξιώματα κατά τη διάρκεια της Τετραρχίας του Διοκλητιανού. Από τις άκρες λοιπόν της αυτοκρατορίας, τη Βρετανία, οργάνωσε εξέγερση με σκοπό να ξαναεδραιώσει την μοναρχία. Έχοντας περάσει αρκετό καιρό στην ανατολή γνώριζε πολύ καλά ότι οι αντίπαλοί του αντιμετώπιζαν μεγάλο πρόβλημα με τους δυσαρεστημένους Χριστιανούς. Γι’ αυτό λοιπόν και ο Κωνσταντίνος αποφάσισε να ορίσει τον εαυτό του προστάτη τους καθώς όχι μόνο αυτό δε θα είχε κάποιο κόστος για τον ίδιο αλλά θα του πρόσφερε και τη στήριξη των φανατισμένων Χριστιανών. Εξακολούθησε να ανέχεται τη πίστη στους παγανιστικούς θεούς αλλά αναγνώριζε ότι η Εκκλησία μπορούσε να του προσφέρει κάτι που εκείνοι δε θα του πρόσφεραν ποτέ – μια πειθαρχημένη ιεραρχία που εκτείνεται από την αυτοκρατορική αυλή μέχρι τις επαρχιακές αλλά και τις μεγάλες πόλεις. Έναν αιώνα αργότερα, ο Θεοδόσιος επέβαλλε τον Χριστιανισμό ως τη μόνη επιτρεπτή θρησκεία της αυτοκρατορίας και έτσι κατέστρεψε ουσιαστικά τον παγανισμό.
8. Μετά την οργάνωση της εκκλησίας παρατηρείται (με πρωτοβουλία των οικουμενικών συνόδων) η κοπτοραφή των ευαγγελίων (με σκοπό να εξαλειφθούν – όσο γίνεται – αταίριαστα στοιχεία) και η πλαστογράφηση αναφορών που ανάμεσα στα άλλα πιστοποιούν την ιστορική ύπαρξη του προσώπου Ιησούς. Μπορείτε να μας αναφέρετε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα;
Χάρη στην τυχαία ανακάλυψη των χειρογράφων της Νεκρής Θάλασσας και των γνωστικών ευαγγελίων που βρέθηκαν κοντά στη πόλη του Nag Hammadi σήμερα γνωρίζουμε καλύτερα τις ποικίλες Χριστιανικές απόψεις αλλά και το Ιουδαϊκό περιβάλλον από το οποίο ξεπήδησαν. Οι ιστορίες για τον Ιησού αποτελούσαν κατά τη διάρκεια του 2ου και του 3ου αιώνα μΧ. ένα ολόκληρο λογοτεχνικό είδος. Αλλά για να δημιουργηθεί μια ενωμένη και κυρίαρχη θρησκεία (και κυρίως μια θρησκεία η οποία θα καθιστούσε τον αυτοκράτορα αντιπρόσωπο του Θεού στη γη) έπρεπε τα διάφορα δόγματα να ενωθούν σε ένα κωδικοποιημένο δόγμα το οποίο και θα προσπαθούσαν να επιβάλλουν ως το μόνο ορθό. Έτσι λοιπόν οι Οικουμενικές Σύνοδοι κατάφεραν σκανδαλωδώς να εξυψώσουν την θεϊκή υπόσταση του Ιησού και να καταστήσουν τη Μαρία ως «μητέρα του Θεού». Στη συνέχεια δημιούργησαν το Πιστεύω περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο τις διαφορετικές γνώμες και απόψεις που ενδεχομένως θα προέκυπταν. Από τη στιγμή που ο Χριστιανισμός έγινε η επίσημη θρησκεία του κράτους μεγάλα χρηματικά ποσά ξοδεύτηκαν για να δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση ενός «Ιστορικού Ιησού» που έζησε κάποτε στα Παλαιστινιακά εδάφη. Η προπαγάνδα αυτή που απευθυνόταν ως επί το πλείστον στον αμόρφωτο πληθυσμό ήταν απαραίτητη για να εδραιωθεί το νέο αυτό δόγμα. Αναφέρω ενδεικτικά τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα: ο Πανάγιος Τάφος και ο Γολγοθάς στην Ιερουσαλήμ, η σπηλιά της Αγίας Οικογένειας στη Ναζαρέτ και η σπηλιά της Γέννησης στη Βηθλεέμ, αλλά και ο Τίμιος Σταυρός, τα καρφιά της Σταύρωσης, η περιτομή του Ιησού ακόμα και άχυρο από τη φάτνη. Από κει και πέρα για να μπορέσουν να εδραιωθούν οι επίσκοποι ως οι αληθινοί διάδοχοι των αποστόλων στην εκκλησιαστική ιεραρχία έπρεπε να εφευρεθούν τα μυθεύματα για τους αγίους και τα ιερά εκκλησιαστικά κειμήλια.
9. Στο διάβα της ιστορίας και ιδιαίτερα μετά το Μεσαίωνα, υπήρξαν δειλά δειλά και οι πρώτοι στοχαστές και ιστορικοί ερευνητές, που αμφισβήτησαν την ιστορικότητα του Ιησού. Μπορείτε να μας απαντήσετε: α) Από πότε περίπου χρονικά ξεκινά αυτή η αμφισβήτηση; , β)Σε ποια ερωτήματα και σε ποια στοιχεία εστιάστηκε; και γ) Πως αντιμετωπίστηκαν οι αμφισβητίες από το σύστημα και με ποιο τρόπο προσπάθησε η εκκλησία να αντικρούσει την αμφισβήτηση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα;
Η Θρησκευτική Μεταρρύθμιση ταρακούνησε τα θεμέλια του Καθολικού ολοκληρωτισμού. Από τη στιγμή που ο ίδιος ο Πάπας κατηγορήθηκε ως Αντίχριστος το εκκλησιαστικό καθεστώς δεν ήταν καθόλου ασφαλές. Αρχικά το ενδιαφέρον του κόσμου επικεντρώθηκε στο να προσεγγίσει εκ νέου την αλήθεια των ευαγγελίων και να τα απαλλάξει από τις υπερβολές και τις ψευτιές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι πρώτες που αμφισβητήθηκαν ήταν οι επιστολές που είχαν χρησιμοποιηθεί για να ενισχυθεί το Παπικό κύρος και στη συνέχεια αποσπάσματα από τα ίδια τα ευαγγέλια στα οποία ήταν εμφανείς οι μεταγενέστερες προσθήκες. Κάθε πλαστή αναφορά που ερχόταν στο φως αποδυνάμωνε ολοένα και περισσότερο τις αναφορές που παρέμεναν. Κάποια στιγμή, όπως ήταν φυσικό, κάποιοι άνθρωποι σκέφτηκαν ότι οι αφηγήσεις των ευαγγελίων δεν ήταν τέσσερις ανεξάρτητες μαρτυρίες της ζωής του Χριστού αλλά μια αλυσίδα γεγονότων. Αυτή η συνειδητοποίηση τους ώθησε στο να προσπαθήσουν να ανακαλύψουν την «αληθινή» ιστορία που κρυβόταν πίσω από αυτές τις αφηγήσεις. Αλλά μια τέτοια προσπάθεια ήταν και είναι εκ προοιμίου καταδικασμένη καθώς δεν υπάρχει καμία ιστορική βάση. Το μόνο πράγμα που μπορεί να σταματήσει κάποιον ερευνητή είναι η ίδια του η πίστη, γιατί φτάνει κάποια στιγμή σε ένα σημείο οπού δε μπορεί να υποστηρίξει επιστημονικά αυτό το οποίο θεωρεί ως αλήθεια.
Το να αποδεικνύεις βέβαια ότι «ο αυτοκράτορας είναι γυμνός» δεν είναι και εύκολη υπόθεση. Τους πρώτους αιώνες πολλοί άνθρωποι πλήρωσαν με τη ζωή τους την ειλικρίνειά τους και πολλοί άλλοι κατέστρεψαν την καριέρα τους. Ο Χριστιανισμός όμως μετά από τα αλλεπάλληλα χτυπήματα της επιστήμης και του ορθολογισμού έχει πλέον καταντήσει να είναι ένας διαλυμένος, ατομικιστικός οργανισμός χωρίς ουσιαστικές ανθρωπιστικές δομές που βρίσκεται σε παρακμή.
Και αυτή είναι μόνο η μισή αλήθεια. Αν κάποιος θέλει να βγάλει πολλά λεφτά από το όνομα του Ιησού μπορεί να συνεργαστεί με τους Χριστιανούς Απολογητές, τους ανθρώπους που προερχόμενοι κυρίως από την Αμερική, προσπαθούν να αποδείξουν μέσα από το marketing και την τεχνολογία την ιστορικότητα του Ιησού χωρίς να διστάζουν να προωθούν κάθε ευφάνταστο παραμύθι. Οι νέοι αυτοί σταυροφόροι της Βίβλου παρουσιάζονται ως οι αναγεννημένοι Ιησουίτες. Νεκρανάστησαν το πτώμα του μεσαιωνικού Καθολικισμού – το αλάθητο της Βίβλου, το δόγμα του Δημιουργού των ειδών, την αιώνια μάχη του καλού και του κακού, τη σωτηρία μέσα από την Εκκλησία – και χρησιμοποιούν με τον πιο επαίσχυντο τρόπο όλα τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουν για να προωθήσουν αυτές τις πρωτόγονες και βάρβαρες προκαταλήψεις.
10. Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την άποψη που επικρατεί αυτή τη στιγμή σε διεθνές επιστημονικό επίπεδο σχετικά με την ιστορικότητα του Ιησού; Υπάρχουν ακαδημαϊκοί που τοποθετούν στο τραπέζι της συζήτησης παρόμοια «καυτά» ζητήματα ή είναι ακόμη νωρίς να συζητούμε για κάτι τέτοιο;
Η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει βοηθήσει δυστυχώς όλους αυτούς τους ανθρώπους με την έλλειψη της λογικής και την υπερβολική της ευαισθησία σε θέματα «πίστης». Η άποψη που κυριαρχεί ανάμεσα στους λόγιους – ακόμα και αυτούς που είναι άθεοι – είναι ότι πιθανόν κάποτε να υπήρξε κάποιος Ιησούς. Αυτή η ιδέα είναι ως ένα σημείο βάσιμη. ’λλωστε το συγκεκριμένο όνομα ήταν πολύ συνηθισμένο εκείνη την εποχή. Γνωρίζουμε μάλιστα ότι υπήρχαν επαναστάτες διαφόρων δογμάτων ανάμεσα στους Ιουδαίους του 1ου αιώνα μΧ. Ο Αύγουστος, ο Ηρώδης, ο Πιλάτος και ο Καϊάφας ήταν όντως ιστορικά πρόσωπα ενώ γνωρίζουμε ότι ο Χριστιανισμός ξεκίνησε να εξαπλώνεται ως θρησκεία μόλις τον 2ο αιώνα μΧ. Επομένως, θα μπορούσαμε να πούμε με βάση τη κοινή λογική ότι κάποτε υπήρξε ένας Ιησούς ο οποίος όμως δε γεννήθηκε από μια παρθένα και δεν έκανε όλα αυτά τα θαύματα που πιστεύουν οι άνθρωποι ότι έκανε.
Αυτός όμως ο Ιησούς δεν είναι απαραίτητα ο συγκεκριμένος Ιησούς, ο ιδρυτής του Χριστιανισμού. Από τη στιγμή που η Ιουδαία του 1ου αιώνα μΧ αριθμούσε περίπου μισό εκατομμύριο πληθυσμό καταλαβαίνουμε ότι θα πρέπει να υπήρχαν χιλιάδες άτομα που είχαν το όνομα Ιησούς (ίσως και είκοσι χιλιάδες!) Τέσσερις αρχιερείς του 1ου αιώνα είχαν το όνομα Ιησούς, ο Απόστολος Παύλος έρχεται αντιμέτωπος με έναν μάγο που λέγεται Ιησούς ενώ έχει και έναν πιστό ακόλουθο που επίσης ονομάζεται Ιησούς. Ο Ιώσηπος δε αναφέρει δεκαεννιά άτομα με αυτό το όνομα. Θα μπορούσαμε λοιπόν να υποθέσουμε ότι ένας από αυτούς τους ανθρώπους θα μπορούσε να είναι ο δικός μας Ιησούς αλλά αυτό θα ήταν ιστορικά ανακριβές. Στην πραγματικότητα ο Ιησούς των ευαγγελίων δεν είναι παρά ένα πρόσωπο αγνώστων στοιχείων και ταυτότητας. Χωρίς κάποιο στοιχείο να συνδέει τον Ιησού με την ιστορία, οι αφηγήσεις για τη ζωή του δεν είναι παρά ευφάνταστα παραμύθια.
Υπάρχουν βέβαια και ακαδημαϊκοί που δε φοβούνται να καταρρίψουν αυτόν τον μύθο. Αναφέρω ενδεικτικά τους Thomas Thompson, Bob Price και Jay Raskin που είναι μερικοί από τους «καταξιωμένους» ακαδημαϊκούς που δε φοβούνται να πουν ότι «ο αυτοκράτορας είναι γυμνός».
11. Αρκετοί είναι οι άνθρωποι που όταν βρίσκονται μπροστά στο αίνιγμα του ζητήματος της ιστορικότητας του Ιησού, ανταπαντούν με την άποψη πως δεν τους ενδιαφέρει εάν πραγματικά υπήρξε, παρά μόνον η διδασκαλία του. Τι θα τους απαντούσατε;
Δεκτό. Αλλά αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας θα πρέπει τουλάχιστον να συνειδητοποιήσουμε κάποια στιγμή ότι αν ο Ιησούς δεν υπήρξε ποτέ, τότε και η διδασκαλία «του» δεν είναι δικιά «του» αλλά είναι η πολιτιστική κληρονομιά μιας προηγούμενης εποχής, η οποία μάλιστα στις μέρες μας είναι εξαιρετικά παρωχημένη.
Θέλουμε πραγματικά να θεραπεύσουμε τις ασθένειες με τον εξορκισμό όπως μας συμβούλεψε ο Ιησούς; Θέλουμε να μαθαίνουμε στα παιδιά μας ότι είναι αμαρτωλοί από τη στιγμή που γεννήθηκαν και ότι κινδυνεύουν να ριχτούν στις πύρινες φλόγες της κόλασης ανά πάσα στιγμή; Ή να τους μάθουμε να μην ανησυχούν για την επόμενη μέρα όπως μας προτρέπει ο Ματθαίος στο ευαγγέλιο του, να παίζουν με τα φίδια και να πίνουν δηλητήριο χωρίς να φοβούνται τις συνέπειες; Πάρα πολλοί ευκολόπιστοι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα λόγια του Ιησού διαπνέονται από καλοσύνη – κάτι που προφανώς δεν ισχύει. Και πραγματικά δε μπορώ να καταλάβω πως θα μπορούσαν ποτέ να βρουν πρακτική εφαρμογή τα συγκεκριμένα λόγια του Ιησού: «όταν κάποιος σε χαστουκίσει γύρνα και το άλλο μάγουλο» και «αγαπάτε αλλήλους».
12. Ας υποθέσουμε πως κάποια στιγμή στο μέλλον καταρρέει σε παγκόσμιο επίπεδο το σύστημα «χριστιανισμός». Τι θα πρότεινε ο Kenneth Humphreys ως «αντίδοτο» σε ότι αφορά τη θρησκευτικότητα των δυτικών -μιας και κυρίως αυτές αφορά- κοινωνιών; Εσείς ο ίδιος πως αντιλαμβάνεστε τον όρο θρησκευτικότητα – πνευματικότητα;
Πιστεύω ότι στο μέλλον το οικοδόμημα του Χριστιανισμού τελικά θα καταρρεύσει λόγω των ασταμάτητων συγκρούσεων μεταξύ των διαφόρων ομάδων οι οποίες αποτελούν και την ουσία της θρησκευτικότητας μιας και πρόκειται για ανθρώπινο κατασκεύασμα. Δυστυχώς όμως τέτοιου είδους παρασιτικοί οργανισμοί καταφέρνουν πάντα να προσαρμόζονται και να συνεχίζουν το έργο τους. Η θρησκεία άλλωστε κατάφερνε από πάντα να προσελκύει στους κόλπους της τους χαμένους, τους μόνους και αυτούς που έχουν την αίσθηση του ανεκπλήρωτου. Για αυτό το λόγο πάντα θα υπάρχει. Στη θέση του Χριστιανισμού θα ξεπηδήσει ο Γνωστικισμός (ο οποίος δεν έχει ιδιαίτερη ανάγκη από έναν ιστορικό Ιησού) και ένας μιλιταριστικός Φονταμενταλισμός που θα έχει ως σκοπό να σώσει τον κόσμο από την επικείμενη Αποκάλυψη. Παρόλα αυτά παραμένω αισιόδοξος. Ας ελπίσουμε ότι μια μεγάλη μερίδα του κόσμου θα στηριχτεί περισσότερο στον ορθολογισμό και στην επιστήμη.
Σε μια κοινωνία όπως π.χ. η αμερικάνικη που είναι κατά βάση καταναλωτική και αξιολογεί την ευτυχία με βάση το πόσα πολλά πράγματα μπορεί να καταναλώσει κάποιος, δε μπορούμε να μιλάμε για πνευματικότητα και ψυχή. Αυτή είναι και η τραγωδία της Αμερικής. Αν και έχει ήδη καταναλώσει αχόρταγα όλο τον κόσμο παραμένει ακόμα κενή και προσπαθεί να καλύψει αυτό το κενό με τον Ιησού. Για μένα, η ευτυχία έρχεται όταν κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας και τη θέση μας μέσα σε αυτόν. Μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι ξοδεύοντας λίγα χρήματα και κάνοντας την ελάχιστη ζημιά στο περιβάλλον! Μια κοινωνία απαγκιστρωμένη από τη θρησκεία μπορεί να προσφέρει πολύ καλύτερα θεάματα, τέχνες και «αρχιτεκτονικές» κατασκευές από μία θεοκρατική και αν αυτό που αποζητούν ουσιαστικά οι άνθρωποι είναι το δέος και το θαύμα, το πραγματικό σύμπαν που μας περιβάλλει έχει να τους προσφέρει πολύ περισσότερα μυστήρια από όσα φαντάζονται.
Σύντομο Βιογραφικό:
O Kenneth Humphreys είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην ιστορία και στις κοινωνικές επιστήμες του Πανεπιστημίου του Essex, μεταπτυχιακού τίτλου στην παιδαγωγική του Πανεπιστημίου του Leicester και ανωτάτου πτυχίου στις επιχειρηματικές σπουδές. Δίδαξε για πολλά χρόνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου κάποια στιγμή κατέλαβε και τη θέση του Λέκτορα στις Σύγχρονες Γλώσσες, αλλά και στο εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια της καριέρας του ως καθηγητής δίδαξε στην Τουρκία και στην Παπούα Νέα Γουινέα. Η καριέρα του εκτός της ακαδημαϊκής κοινότητας περιλαμβάνει τη διαχείριση πωλήσεων στην βιομηχανία λογισμικών. Η ενασχόληση του με τη θρησκεία και κυρίως ότι αφορά τον Χριστιανισμό προέκυψε από το έντονο ενδιαφέρον του πάνω σε αυτό το θέμα. Το τελευταίο χρονικό διάστημα εργάζεται ως συγγραφέας, ραδιοφωνικός παραγωγός και δημόσιος ομιλητής συμμετέχοντας σε καμπάνιες εναντίον της επανεμφάνισης της προκατάληψης και του παραλογισμού.
Το Δεκέμβριο του 2001 ξεκίνησε το Jesus Never Existed Website, το οποίο δέχεται πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες κάθε χρόνο και αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμο σε εννιά γλώσσες (μεταξύ αυτών και στην ελληνική).
Το 2005 δημοσιεύτηκε από την Iconoclast Press το βιβλίο Jesus Never Existed, το οποίο διατίθεται ήδη σε 30 χώρες. Μια συνοπτική έκδοση του βιβλίου επανεκδόθηκε το 2006 στη Ινδία από την Hindu Voice. Στο μέλλον πιθανώς να κυκλοφορήσει και μια Ισπανική έκδοση.
Το 2008 αναμένεται να κυκλοφορήσει μια αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου Jesus Never Existed από τις Infidel Publications.
Στα τέλη του 2008 αναμένεται επίσης να κυκλοφορήσει και ένας δεύτερος τόμος, The Case Against Christ από την Iconoclast Press.